الخلاصة:
يندرج المقال الذي نحن بصدده ضمن تطبيقات التحليل النفسي على مجال غير الأفراد،أي على المجتمعات و الأخلاق والدين، أو ما يسمى بالجانب الفلسفي في فكر"فرويد" ،إنها محاولة للتقريب بين عالم نفساني يفسر نشأة الأخلاق و الدين و طبيعتهما تفسيرا سيكولوجيا، و فيلسوف عقلاني يقدس العقل، بين محلل نفساني أحط من قيمة الإنسان إلى مرتبة الحيوان و اختزل إنسانية في دوافعه الليبيداوية و "كانط" الذي رفع من قيمة الإنسان إلى مرتبة الملائكة، و الدافع إلى هذه المقاربة هو إشارة "فرويد" في مقدمة كتابه"الطوطم والحرام" إلى أن التقييدات الأخلاقية التي يتقيد بها البدائي في المجتمعات البدائية هي بمثابة الواجبات الأخلاقية المطلقة التي تحدث عنها "كانط".
The article, which includes psychoanalytic applications, deals with the
field of non-individuals, namely, the field of sociology, ethics and religion,
or the so-called philosophical aspect of Freud's thought. It is an attempt to
bring together a psychologist who explains the origin of moral values and
religion and their nature. Rational rationalizes the mind, between a
psychoanalyst underestimated the value of the human to the rank of the
animal And reduced the humanity of man in the motives of the Lapidoid,
and "Kant," which raised the value of the human to the rank of the angels,
And The motive for this approach is Freud's reference in the introduction
to his book "Totem and taboo" to the ethical restrictions that the primordial
adherence to primitive societies are like the absolute moral duties that Kant
talked about