الخلاصة:
تعتبر المؤسسة الاقتصادية واحدة من الهياكل القائمة التي تسعى من خلال نشاطها دائما وباستمرار إلى المحافظة على الوضع القائم أو تحسينه مستقبلا، غير أنها قد تتعرض خلال سير عملها إلى مجموعة من الأزمات التي قد تهدد استمرارها، وذلك انطلاقا من الظروف استثنائية والاضطرابات التي تحدثها الأزمة ونقص المعلومات حولها، وفي ظل هذه الظروف تزداد رغبة وحاجة جمهور المؤسسة ووسائل الإعلام، في معرفة ماذا حدث؟ كيف حدث؟ ولماذا حدث؟ وهو ما من شأنه من أن يتسبب في اهتزاز صورة المؤسسة في ذهن جمهورها الداخلي والخارج. وعليه يتوجب على المؤسسة أن تكون قادرة على الاستجابة لهذه الأوضاع بردة فعل ذكية وإيجابية، ومن هذا المنطلق يدخل دول العلاقات العامة في إدارة الموقف، في إدارة الأزمة واحتواء الأضرار والتقليل منها بقدر الإمكان أو منع وقوعها وحلها قبل تطورها، وهذا من أجل الحفاظ على الصورة الجيدة للمؤسسة وربما تحسينها أكثر فيما بعد، من خلال استغلال ما يحصل. ومن هذا المنطلق تبرز أهمية دراستنا التي حاولنا من خلالها الكشف عن دور برامج واستراتيجيات العلاقات العامة في الحفاظ على صورة المؤسسة لدى جمهورها أثناء الأزمات التي تتعرض لها.
The Economic institution is one of the existing structures that aim through its activities
always and continuously to maintain the current situations or ameliorate it in the future,
However, in the course of their work, it may be exposed to a range of crises that may
threaten their continuation, given the exceptional circumstances, the desorders caused
by the crisis and the lack of informations. Around them, and in these circumstances the
desire and the need of the institution public and the media growing, to know what
العالقات العامة واحلفاظ على صورة املؤسسة أثناء األزمات
The public relations and maintain the image of institution during crises
شريفة رزيوق. كلية علوم اإلعالم واالتصال
جامعة اجلزائر 03
rezioukcherifa@gmail.com
- 246-
happened? how did it happen? Why did it happen? Which would causing the shake of the
institution image in the mind of its internal and external audiences .Therefore, the
institution must be able to respond to these situations with a smart and positive reaction.
Here comes the role of public relations in crisis managementIn, containing the damage
and minimizing it as possible, or preventing it and resolving it before it develops. In
order to preserve a good corporate image and perhaps improve it more later, through the
exploitation of what is happening.
In this sense highlights the importance of our study in which we tried to reveal the role
of public relations programs and strategies in preserving the image of the institution in
the public during crises.