Résumé:
تتناول هذه الدراسة بالوصف والتحليل مصادر الضغوط المهنية التي يتعرّض لها أخصائيي المكتبات العاملين في المكتبة المركزية لجامعة البليدة 1، بهدف التعرّف عليها ومحاولة التقليل من حدّتها، وهي دراسة استطلاعية باعتماد أسلوب المسح الميداني. حيث تطرقت الدراسة إلى تعريف الضغوط المهنيّة وتوضيح أسباب دراستها، أنواعها، ومصادرها في بيئة المكتبات الجامعية، وكذا أهم تأثيراتها. وقد توصلت الدراسة إلى مجوعة من النتائج، أهمّها تعرّض أخصائيي المكتبات الجامعية لضغوط أثناء العمل متعدّدة المصادر مما يؤثّر على مستوى أدائهم بالمكتبة الجامعية، والذي ينعكس بدوره على مدى تنوّع وجودة الخدمات. كما تم تقديم مجموعة من الاقتراحات التي تساعد إدارة المكتبة والعاملين على التخفيف من هذه الضغوط، كضرورة تعميق العلاقات بين العاملين وإدارة المكتبة بهدف إيجاد حلول للمشكلات في العمل، تفعيل الاتّصال الإنساني بين المستفيدين
والعاملين، وكذا التدريب المستمر للعاملين من أجل تطوير
مهاراتهم.
The research deals with the descriptive and analysis the sources of professional pressures faced by
specialists of libraries in the central library of the University of Blida 1, with a view to know these
pressures and to try to reduce their severity. it is a prospective study that adopts the style of a field
survey.
The research was interested in the definition of professional pressures and to clarify the reasons of
their study, their types and their resources in the university libraries environment, as well as the most
important of their effects. The researcher reached a set of results such as the exposure of the specialists of
university libraries to different sources of pressures while working that affect the level of their
performance in the library, as well as the diversity and quality of the services.
So a set of suggestions were presented which help both the library management and the workers to
reduce the pressures, as to deepen the relations between the workers and the library administration in
order to find solutions in working, to activate the humanitarian contact between beneficiaries and
workers, as well as a continuous training for workers to develop their skills