الخلاصة:
تمس ظاهرة الغش في الامتحانات الجامعية شريحة مهمة من المجتمع وهيالطلبة الجامعيين، التّي تعتبر قدوة المجتمع التّي يجب أن تمتثل للقيموالمعايير، ومنه قدتعددت طرق الغش فيالامتحانات التّي يستعملها الطالبمنها الغش التقليدي الذّي يعتمد على الطرق التقليدية في الغش، والغشالحديث أو الغش الالكتروني الذّي يعتمد على التكنولوجيا الجديدة، وإذاعلمنا أنّ المحيط الجامعي للطالب يؤثر على اتجاهات وسلوكات الطلبة، وذلكمن خلال الظروف التّي يتكون فيها الطالب، وكذا من خلال جماعة الأقرانالتّي هو على احتكاك دائم معها، ناهيك عن الطرق المتبعة لإعداد وتنظيمالامتحانات.
ومن خلال هذه الدراسة نهدف إلى الكشف عن أهم الأسباب التّي تؤديبالطالبالجامعي للتوجه لسلوك الغش في الامتحانات الذّي يجعله ينحرف عنالمعايير والقيم المسطرة التّي تنفي هذا السلوك
The phenomenon of cheating in university exams affects an important segment of society,which is university students,which are considered to be the role models of society that must comply with values and standards,From there, there have been many methods of cheating in the examinations used by the student,including traditional cheating, which depends on the traditional methods of cheating. and modern cheating or electronic cheating that based on new technology, and If we know that the student's university environment affects student’s attitudes and behaviors through the conditions in which the student is formed, as well as through the peer group with which he is in constant contact, not to mention the methods used to prepare and organize the examinations.
And through this study, we aim to uncover the most important reasons why a university student should go for cheating behavior in examinations, which causes them to deviate from the established standards and values that deny this behavior