الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية إستراتيجية الحواس المتعددة " VAKT " في تنمية المهارات القرائية لدي فئة التلاميذ ضعاف السمع الملتحقين بالطور الأول من التعليم الابتدائي بمدرسة الأطفال المعاقين سمعيا بمدينة حجوط (ولاية تيبازة) مجهزين سمعيا، حيث تم اختيار عينة الدراسة بطريقة قصدية وقدرعددهم 30 تلميذا وتلميذة (من 06 -11سنة)وتم توزيعهمإلى مجموعتين: الأولى مجموعة ضابطة والثانية مجموعة تجريبية وذلك باختبار قبلي وبعدي وهذا خلال الموسم الدراسي 2017/2018. حيث قامت الباحثة ببناء سلسلة اختبارات قرائية معتمدة على مقياس مهارات اللغة العربية ( هاني حنفي العسلي 2012-2013) لتقييم المهارات القرائية، وقبل تطبق هذه الاختبارات قامت الباحثة بالتأكد من خصائصها السيكومترية. واعتمدت الباحثة المنهج شبه التجريبي المناسب لمثل هذه الدراسة . وفيما يخص التحليل الإحصائي استخدمت الباحثة (Spss) الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية وتم استخداماختبار "ت" لتوضيح وجود أوعدم وجود دلالة إحصائية للفروق بين المجموعتين الضابطة والتجريبية، حيث أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فاعلية لاستخدام إستراتيجية تعدد الحواسVAKT"" ( الرؤية ، السمع ، الحركة واللمس ) مع وجود أثر فعال لكل من العمر الزمني ، المستوى الدراسي ، درجة الضعف السمعي وحمل المعين السمعي من طرف التلاميذ ضعاف السمع و عدم وجود أي أثر لعامل الجنس. أوصت الدراسة بضرورة تنويع طرق التدريس واحترام خصائص المعاقين سمعيا
The effectiveness of multisensorystrategy in improvingreading skills for hearingimpaired.
The currentstudyaimed to identify the effectiveness of the multi-sensorystrategy in developing the reading skills of the hearing-impairedstudentsenrolled in the first phase of primaryeducation at the HearingImpairedChildren’sSchool in the city of Hajout (Tipaza governorate) equippedwithhearingaids, where the studysamplewaschosenintentionally and theirnumberwasestimated at 30 male and femalestudents. (from 06-11 years) and theywererandomlydistributedintotwo groups: the first is a control group and the second is an experimental group, with a pre and post test, during the 2017/2018 academicyear. Where the researcherbuilt a series of reading tests based on the Arabic language skills scale (Hani Hanafi Al-Asali 2012-2013) to assessreading skills, and beforeapplyingthese tests, the researcher made sure of theirvalidity and reliability in severalways. The researcheradopted the appropriateexperimentalmethod for such a study. SheusedSpss and "T " test to indicate the presence or absence of statisticalsignificance for the differencesbetween the control and experimental groups. The results of the studyindicatedthat the methodused (the VAkT) was effective with an effective effect for each of the other variables, i.e. the chronologicalage, the educational level, the degree of hearingdeficiency and the load of the hearingaid or device on the part of the hearing-impairedstudentswith no effect of the gender factor. The studyrecommended the necessity of diversifyingteachingmethods and respecting the characteristics of the hearingimpaired. Shesuggesteddiversifyingstudies in the field of teaching and learning of hearing-impairedstudents, especially the hard of hearing, by changing and diversifyingteachingmethods and respectingtheircharacteristics as hearing-impaired