الخلاصة:
تسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن قدرة الفلسفة على التماهي مع السرد الأدبي من خلال قدرات اللغة الفنية التي تجمع بين التخييل في السرد والمنطق في الفلسفة؛ من منطلق نصيّ ثقافيّ؛ كما تحاول تبيان الرؤية الفلسفية التي تكون جليّة في التوجه الفلسفي الذي يمليه الأديب على بعض من أعماله أو من خلال قضايا جزئية تتأسس بفرادة في أعمال فنية نموذجية أخرى، باعتبار أن الرواية هي أكثر قالب فني -وأحد أشكال التعبير- قدرة على تصوير السرد والفلسفة مع بعض، بشكل يجعلنا نفهم ونشعر بتلك المحاورات الفلسفية بقالب يعطي للفلسفة قيمتها وللإبداع مقامه. This study seeks to reveal the ability of philosophy to identify with literary narrative through the capabilities of artistic language that combines imagination in narrative and logic in philosophy. From a cultural textual standpoint; It also attempts to clarify the philosophical vision that is evident in the philosophical orientation that the writer dictates to some of his works or through partial issues that are uniquely based in other typical artistic works, given that the novel is the most artistic template - and one of the forms of expression - able to portray narrative and philosophy together. , in a way that makes us understand and feel these philosophical dialogues in a way that gives philosophy its value and creativity its place.