Abstract:
تسعى هذه الورقة البحثية إلى تقصي ملامح التوظيف التراثي في شعر أمل دنقل، وبالتحديد الشخصية التراثية. وقد توصلنا إلى أن التوظيف الفني للشخصية التراثية يتفرع إلى محورين أساسيين، هما: التوظيف العرَضي، والتوظيف الإستغراقي. ونقصد بالتوظيف العرَضي للشخصية التراثية، الاستدعاء العابر دون أن تكون الشخصية رمزا محوريا للقصيدة، كأن يخصص لها الشاعر مقطعا شعريا تؤدي من خلاله دلالة جزئية ضمن السياق العام. وأما التوظيف الإستغراقي فهو أن تكون الشخصية محورا للقصيدة، وتصبح معادلا فنيا لتجربة الشاعر، بحيث يستدعيها من الماضي ليسقط عليها أبعاد تجربته المعاصرة. ويعد هذا التوظيف الإستغراقي أهم توظيف للشخصية التراثية، وللرمز التراثي بشكل عام لأنه ينوب عن الشاعر في حمل عبء تجربته الوجودية، بينما يكون ارتباط الشاعر بالشخصية في التوظيف العرَضي ارتباطا سطحيا إلى حد ما، من منطلق عدم قدرتها على الإحاطة بالتجربة الشعرية من كل جوانبها
This research paper seeks to investigate the features of traditional
employment in amal Dankel's poetry, specifically the personal heritage. We have
found that the artistic recruitment of the heritage personality is divided into two
main themes: partial recruitment and overall recruitment.
We mean the partial recruitment of the personal heritage; the transitory
evocation without the character being a central symbol of the poem, the poet
would assign to it a poetic passage that performs a partial significance within the
general context.
The overall recruitment of the character is the focus of the poem, and
became an artistic equivalent to the poet's experience, so that includes it from the
past so that the dimensions of his contemporary experience. This recruitment is
the most important employment of the personal heritage. the heritage symbol in
general represent the poet in bearing burden of his existential experience, ruble it
is somewhat superficial using, out of its inability to encompass the poetic
experience in all its aspects.