dc.contributor.author | عمي, الحبيب | |
dc.contributor.author | شيبان, سعيد | |
dc.date.accessioned | 2023-01-18T11:27:55Z | |
dc.date.available | 2023-01-18T11:27:55Z | |
dc.date.issued | 2022-12-31 | |
dc.identifier.issn | 2549-3830 | |
dc.identifier.issn | E-ISSN 2661-7498 | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4542 | |
dc.description.abstract | تسعى هذه الورقة البحثية إلى تقصي ملامح التوظيف التراثي في شعر أمل دنقل، وبالتحديد الشخصية التراثية. وقد توصلنا إلى أن التوظيف الفني للشخصية التراثية يتفرع إلى محورين أساسيين، هما: التوظيف العرَضي، والتوظيف الإستغراقي. ونقصد بالتوظيف العرَضي للشخصية التراثية، الاستدعاء العابر دون أن تكون الشخصية رمزا محوريا للقصيدة، كأن يخصص لها الشاعر مقطعا شعريا تؤدي من خلاله دلالة جزئية ضمن السياق العام. وأما التوظيف الإستغراقي فهو أن تكون الشخصية محورا للقصيدة، وتصبح معادلا فنيا لتجربة الشاعر، بحيث يستدعيها من الماضي ليسقط عليها أبعاد تجربته المعاصرة. ويعد هذا التوظيف الإستغراقي أهم توظيف للشخصية التراثية، وللرمز التراثي بشكل عام لأنه ينوب عن الشاعر في حمل عبء تجربته الوجودية، بينما يكون ارتباط الشاعر بالشخصية في التوظيف العرَضي ارتباطا سطحيا إلى حد ما، من منطلق عدم قدرتها على الإحاطة بالتجربة الشعرية من كل جوانبها This research paper seeks to investigate the features of traditional employment in amal Dankel's poetry, specifically the personal heritage. We have found that the artistic recruitment of the heritage personality is divided into two main themes: partial recruitment and overall recruitment. We mean the partial recruitment of the personal heritage; the transitory evocation without the character being a central symbol of the poem, the poet would assign to it a poetic passage that performs a partial significance within the general context. The overall recruitment of the character is the focus of the poem, and became an artistic equivalent to the poet's experience, so that includes it from the past so that the dimensions of his contemporary experience. This recruitment is the most important employment of the personal heritage. the heritage symbol in general represent the poet in bearing burden of his existential experience, ruble it is somewhat superficial using, out of its inability to encompass the poetic experience in all its aspects. | ar_AR |
dc.language.iso | Ar | ar_AR |
dc.publisher | مجلة المفكر-جامعة الجزائر2-أبو القاسم سعد الله- | ar_AR |
dc.relation.ispartofseries | المجلد6;العدد2 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | الشعر المعاصر | ar_AR |
dc.subject | التوظيف العرَضي | ar_AR |
dc.subject | التوظيف الإستغراقي | ar_AR |
dc.subject | التشكيل الشعري | ar_AR |
dc.subject | الرؤية | ar_AR |
dc.subject | Contemporary Poetry | ar_AR |
dc.subject | Heritage | ar_AR |
dc.subject | partial Employmen | ar_AR |
dc.subject | overall employment | ar_AR |
dc.title | توظيف الشخصية التراثية في شعر أمل دنقل آليات الحضور والاشتغال | ar_AR |
dc.title.alternative | Recruitment of personal heritage in the Amal dankel’s poetry, the attendance and fuctionning mechanism | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
The following license files are associated with this item: