الخلاصة:
يبحث هذا الموضوع في طبيعة العلاقة بين الإدارة الاستعمارية و مؤسسة الزاوية و الطرق الصوفية خلال الفترة الاستعمارية التي شملت فترة الحكم المدني ، هذا الأخير الذي رتب الآليات الاستراتيجية لجلب المنظومة الطرقية لخدمة مصالحه التوسعية و فرض رقابة مشددة على مداخيلها و الحد من نفوذها ، و إيجاد بديل يمثل ما يسمى بالإسلام الجزائري على حد تعبير المستشرقين ، و تتبع تحركات نشطاءها خاصة في المناسبات الدينية كالحج الذي كان يمثل رابطة سياسية بالنسبة للمخابر الاستعمارية ، كما قدم التسهيلات الإدارية للمستشرقين للقيام بأعمال تحقيق حول حقيقة الطرق الصوفية و الزوايا و قدموا عدة تآليف في ذلك ، وبناءا على ما سبق تم طرح مجموعة من التساؤلات تؤكد مجموعة من الحقائق المتوصل إليها من خلال تتبع أثار السياسة الاستعمارية المطبقة و من هذه التساؤلات يمكن أن نذكر : ماذا تمثل الطرق الصوفية و الزوايا في الاستراتيجية الاستعمارية ؟ ما هي أهم الأعمال التي قدمها المستشرقون لفهم تركيبتها و رسم خارطة طريق تتحدد من خلالها العلاقة بينها و بين الادارة الاستعمارية؟ ما مصير المؤسسات الصوفية في ظل السياسة الاستعمارية المطبقة
This subject examines the nature of the relation between the colonial
administration and the Zawiya establishment and Religious Orders during
the colonial period, which includes the civilian government, the latter
organized the strategic mechanisms to make the Religious Orders serving
his expansionist interests and impose a strictcontrol on its incomes to
reduce its influence and find an alternative so-called the Algerian Islam to
quote orientalists and track the activists movements especially religious
events such as pilgrimage,which represented a political relation for the
colonial think tank, it offered also to the orientalists many administrative
facilities to realize books about the reality of Religious Orders and Zawiya,
therefore they left several books, and based on the above information, a
series of questions have been asked, which confirm the facts conducted by
the study of applied colonial policy impacts, among these questions we can
cite: what did Religious Orders and Zawiya represent in the colonial
strategy? What is the most important research written by the orientalists in
order to understand its composition and to draw a road map by which the
relation between her and the colonial administration can be designed? What
is the fate of Sufi institutions under the applied colonial policy?