الخلاصة:
لم يكن الناقدان الثقافيان "عبد الله الغذامي" و "إدوارد سعيد" و هما يسهمان في عملية ارتحال مصطلح "النسق" من مرجعيته الأنثروبولوجية الغربية إلى الدراسات الثقافية العربية يهدفان إلى تفتيت المركزيات المهيمنة في الثقافة و الأدب العربيين و حسب، بل انصبّت جهودهما على محاولة القبض على المعنى المضمر و "التورية الثقافية" و كذا تفكيك البنى الموازية للخطاب المقولب الجاهز و المنتهي. وقد حاولنا تتبّع عملية ارتحال مصطلح "النّسق" مركزّين على جهود كلّ من "عبد الله الغذامي" و "إدوارد سعيد"، قاصدين الكشف عن الفروق المرجعية و المنهجية بين الناقدين و التي هشّمت مركزية المعايير الثقافية التي أسّس لها "الآخر". كلمات مفتاحية: النسق الثقافي، المرجعيات الفلسفية، الدراسات الثقافية، المعنى المضمر، المركزية الثقافية
act:
The cultural critics ‘‘Abdullah Al-Ghathami’’ and ‘‘ Edward Saeed’’
who contributed to the process of migration of the term ‘‘ system’’ from its western anthropological reference to Arab cultural studies did not only
aim to break up the dominant centralities in Arab culture and literature, but
rather their efforts focused on trying to capture the implicit meaning and the
‘‘ cultural pun’’, as well as dismantling the parallel structures of the ready –
made and finished stereotyped discourse. We tried to trace the process of
the migration of the term ‘‘ system’’, focusing on the efforts of‘‘Abdullah
Al-Ghathami’’ and ‘‘ Edward Saeed’’, with the intention of revealing the
referential and methodological differences between the critics, which
undermined the centrality of the cultural norms on which the ‘‘other’’ was
founded.