الخلاصة:
تهدف الدراسة الحالية إلى فحص العلاقة بين أنماط الإدارة الصفية المستخدمة من طرفأساتذة التعليم المتوسط والمناخ الصفي، وكذلك العلاقة بين هذه الأنماط ودافعية تعلمتلاميذهم،اتبع الباحث في دراسته المنهج الوصفي، مستخدما في جمع بياناتها ثلاث مقاييسمعدة من طرفه وهي: مقياس أنماط الإدارة الصفية، مقياس المناخ الصفي، مقياس دافعية التعلم، وتم تطبيق هذه المقاييس أثناء الدراسة الميدانية على عينة مكونة من أربع مائة تلميذ مرحلة تعليم متوسط تم اختيارهم بأسلوب المعاينة العشوائية الطبقية من بين مجتمعدراسة حجمه ألفين وسبع مائة وستة وعشرون تلميذا،وبعد جمع البيانات ومعالجتها إحصائيا ثم تحليلها وتفسيرها توصلنا إلى النتائج التالية:
ــ توجد علاقة دالة إحصائيا بين أنماط الإدارة الصفية(المتسامح، التسلطي، المتساهل) لدى أساتذة التعليم المتوسط والمناخ الصفي.
ــ توجد علاقة دالة إحصائيا بين نمط الإدارة الصفية المتسامح لدى أساتذة التعليم المتوسط والمناخ الصفي.
ــ توجد علاقة دالة إحصائيا بين نمط الإدارة الصفية التسلطي لدى أساتذة التعليم المتوسط والمناخ الصفي.
ــ توجد علاقة دالة إحصائيا بين نمط الإدارة الصفية المتساهل لدى أساتذة التعليم المتوسط والمناخ الصفي.
ــ توجد علاقة دالة إحصائيا بين أنماط الإدارة الصفية (المتسامح، التسلطي، المتساهل) لدة أساتذة التعليم المتوسط ودافعية تعلم تلاميذهم.
ــ توجد علاقة دالة إحصائيا بين نمط الإدارة الصفية المتسامح لدى أساتذة التعليم المتوسط ودافعية تعلم تلاميذهم.
ــ توجد علاقة دالة إحصائيا بين نمط الإدارة الصفية التسلطي لدى أساتذة التعليم المتوسط ودافعية تعلم تلاميذهم.
ــ توجد علاقة دالة إحصائيا بين نمط الإدارة الصفية المتساهل لدى أساتذة التعليم المتوسط ودافعية تعلم تلاميذهم.
وبناء على هذه النتائج تم اقتراح مجموعة من التوصيات لتطوير مهارة الإدارة الصفية والمناخ الصفي ودافعية تعلم تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط
The present study seeks to examine the relationship between the patterns of Classroom Management used by Middle School teachers and the classroom atmosphere. It also aims to scrutinize the relationship between these patterns and the motivation of the pupils’ learning.
The Descriptive Approach which has been applied leans upon three selected criteria: the patterns of Classroom Management criterion, the Classroom Atmosphere criterion and the Learning Motivation criterion. These criteria have been applied on a stratified block random sample of 400 Middle School pupils chosen among a study population of 2726 pupils.
After Data collection, statistical processing and interpretation we have been able to reach the following results:
- There exists a statistically significant positive relationship between Classroom Management patterns (Indulgent, Authoritarian, and Permissive) among Middle School teachers and the Classroom Atmosphere.
- There exists a statistically significant positive relationship between Indulgent Classroom Management patterns among Middle School teachers and the Classroom Atmosphere.
- There exists a statistically significant positive relationship between Authoritarian Classroom Management patterns among Middle School teachers and the Classroom Atmosphere.
- There exists a statistically significant positive relationship between Permissive Classroom Management patterns among Middle School teachers and the Classroom Atmosphere.
- There exists a statistically significant positive relationship between Classroom Management patterns (Indulgent, Authoritarian, and Permissive) among Middle School teachers and the motivation of pupils’ learning.
- There exists a statistically significant positive relationship between Indulgent Classroom Management patterns among Middle School teachers and the motivation of pupils’ learning.
- There exists a statistically significant positive relationship between Authoritarian Classroom Management patterns among Middle School teachers and the motivation of pupils’ learning.
- There exists a statistically significant negative relationship between Permissive Classroom Management patterns among Middle School teachers and the motivation of pupils’ learning.
Based on these findings a set of recommendations has been suggested to enhance the Classroom Management skills, the Classroom Atmosphere and the motivation of Middle School pupils’ learning.