dc.contributor.author |
ناصري, زواوي
|
|
dc.contributor.author |
تعوينات, علي
|
|
dc.date.accessioned |
2023-01-26T09:11:12Z |
|
dc.date.available |
2023-01-26T09:11:12Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4729 |
|
dc.description.abstract |
تهدف الد ا رسة الحالية الى الاجابة على الاشكالية المتمحورة حول مدى فاعلية برنامج
علاجي سلوكي في التخفيف من السلوك العدواني والانسحاب الاجتماعي عند الأطفال ذوي
الاعاقة العقلية الخفيفة.
ولمعرفة مدى فاعلية هذا البرنامج الذي تم بناءه على شكل جلسات تحوي مجموعة من
النشاطات التعليمية والترفيهية بهدف تطبيق فنيات تعديل السلوك التي تسعى الى تعديل السلوك
العدواني والانسحاب الاجتماعي لدى التلاميذ ذوي الاعاقة العقلية الخفيفة، ومساعدتهم على
الاندماج الاجتماعي. طبق الباحث المنهج التجريبي على عينة قوامها ) 41 ( طفلا موزعين على
مجموعتين )تجريبية وضابطة( متجانستين من حيث الجنس، العدد، درجة الاعاقة ودرجاتهم
على مقياس السلوك العدواني والانسحاب الاجتماعي قبل تطبيق البرنامج العلاجي.
من أهم النتائج المتوصل اليها بعد معالجة الفرضيات احصائيا ما يلي:
- فاعلية البرنامج العلاجي السلوكي في التخفيف من السلوك العدواني والانسحاب الاجتماعي
عند أطفال المجموعة التجريبية.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب المجموعة التجريبية ومتوسطات رتب
المجموعة الضابطة على مقياس السلوك العدواني بعد تطبيق البرنامج العلاجي.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب المجموعة التجريبية ومتوسطات رتب
المجموعة الضابطة على مقياس الانسحاب الاجتماعي بعد تطبيق البرنامج العلاجي.
The present study aimed at investigating the effectiveness of a behavioral therapy program on reducing the aggressive behavior and social withdrawal of the mentally disabled children-with mild degree . This work tried to answer the following problem: To which extent is the behavioral therapy program effective on reducing the aggressive behavior and Social withdrawal of the mentally disabled children-with mild degree ?
In order to determine the effectiveness of this program, which was built in the form of sessions containing a set of educational and recreational activities with the aim of applying behavior modification techniques, among students with a mild mental handicap . the researchers relied on the experimental approach on a sample of (14) Children divided into two samples (experimental and control), homogeneous in terms of gender, number, degree of disability and their scores on the scales of aggressive behavior and social Withdrawal before applying the treatment program. the most important results obtained after statistically processing the assumptions are the following:
The effectiveness of the behavioral treatment program in reducing the aggressive behavior and social withdrawal in children in the experimental group.
-There were statistically significant differences between the averages of the experimental group’s ranks and the averages of the control group’s ranks on the aggressive behavior scale after applying the treatment program.
-There were statistically significant differences between the mean of the experimental group ranks and the averages of the control group’s ranks on the social withdrawal scale after applying the treatment program. |
ar_AR |
dc.language.iso |
Ar |
ar_AR |
dc.publisher |
جامعة الجزائر 02ابوقاسم سعد الله university abou kacem saadallah |
ar_AR |
dc.subject |
الاعاقة العقلية الخفيفة، برنامج علاجي سلوكي، السلوك العدواني، الانسحاب الاجتماعي.الاطفال |
ar_AR |
dc.subject |
The behavioral therapy program, the social withdrawal , the aggressive behavior, mentally -with mild degree- disabled. |
ar_AR |
dc.title |
فاعلية برنامج علاجي سلوكي في التخفيف من السلوك العدواني والانسحاب الاجتماعي لدى الأطففال ذوي إعاقة العقلية الخفيفة د ا رسة ميدانية بمدرسة ابتدائية بولاية سعيدة |
ar_AR |
dc.type |
Thesis |
ar_AR |