Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

فاعلية برنامج علاجي سلوكي في التخفيف من السلوك العدواني والانسحاب الاجتماعي لدى الأطففال ذوي إعاقة العقلية الخفيفة د ا رسة ميدانية بمدرسة ابتدائية بولاية سعيدة

Show simple item record

dc.contributor.author ناصري, زواوي
dc.contributor.author تعوينات, علي
dc.date.accessioned 2023-01-26T09:11:12Z
dc.date.available 2023-01-26T09:11:12Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4729
dc.description.abstract تهدف الد ا رسة الحالية الى الاجابة على الاشكالية المتمحورة حول مدى فاعلية برنامج علاجي سلوكي في التخفيف من السلوك العدواني والانسحاب الاجتماعي عند الأطفال ذوي الاعاقة العقلية الخفيفة. ولمعرفة مدى فاعلية هذا البرنامج الذي تم بناءه على شكل جلسات تحوي مجموعة من النشاطات التعليمية والترفيهية بهدف تطبيق فنيات تعديل السلوك التي تسعى الى تعديل السلوك العدواني والانسحاب الاجتماعي لدى التلاميذ ذوي الاعاقة العقلية الخفيفة، ومساعدتهم على الاندماج الاجتماعي. طبق الباحث المنهج التجريبي على عينة قوامها ) 41 ( طفلا موزعين على مجموعتين )تجريبية وضابطة( متجانستين من حيث الجنس، العدد، درجة الاعاقة ودرجاتهم على مقياس السلوك العدواني والانسحاب الاجتماعي قبل تطبيق البرنامج العلاجي. من أهم النتائج المتوصل اليها بعد معالجة الفرضيات احصائيا ما يلي: - فاعلية البرنامج العلاجي السلوكي في التخفيف من السلوك العدواني والانسحاب الاجتماعي عند أطفال المجموعة التجريبية. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب المجموعة التجريبية ومتوسطات رتب المجموعة الضابطة على مقياس السلوك العدواني بعد تطبيق البرنامج العلاجي. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب المجموعة التجريبية ومتوسطات رتب المجموعة الضابطة على مقياس الانسحاب الاجتماعي بعد تطبيق البرنامج العلاجي. The present study aimed at investigating the effectiveness of a behavioral therapy program on reducing the aggressive behavior and social withdrawal of the mentally disabled children-with mild degree . This work tried to answer the following problem: To which extent is the behavioral therapy program effective on reducing the aggressive behavior and Social withdrawal of the mentally disabled children-with mild degree ? In order to determine the effectiveness of this program, which was built in the form of sessions containing a set of educational and recreational activities with the aim of applying behavior modification techniques, among students with a mild mental handicap . the researchers relied on the experimental approach on a sample of (14) Children divided into two samples (experimental and control), homogeneous in terms of gender, number, degree of disability and their scores on the scales of aggressive behavior and social Withdrawal before applying the treatment program. the most important results obtained after statistically processing the assumptions are the following: The effectiveness of the behavioral treatment program in reducing the aggressive behavior and social withdrawal in children in the experimental group. -There were statistically significant differences between the averages of the experimental group’s ranks and the averages of the control group’s ranks on the aggressive behavior scale after applying the treatment program. -There were statistically significant differences between the mean of the experimental group ranks and the averages of the control group’s ranks on the social withdrawal scale after applying the treatment program. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher جامعة الجزائر 02ابوقاسم سعد الله university abou kacem saadallah ar_AR
dc.subject الاعاقة العقلية الخفيفة، برنامج علاجي سلوكي، السلوك العدواني، الانسحاب الاجتماعي.الاطفال ar_AR
dc.subject The behavioral therapy program, the social withdrawal , the aggressive behavior, mentally -with mild degree- disabled. ar_AR
dc.title فاعلية برنامج علاجي سلوكي في التخفيف من السلوك العدواني والانسحاب الاجتماعي لدى الأطففال ذوي إعاقة العقلية الخفيفة د ا رسة ميدانية بمدرسة ابتدائية بولاية سعيدة ar_AR
dc.type Thesis ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account