dc.contributor.author | . فوزى عبد النبى, خالد مكرم | |
dc.date.accessioned | 2023-01-27T13:37:10Z | |
dc.date.available | 2023-01-27T13:37:10Z | |
dc.date.issued | 2021-05-25 | |
dc.identifier.issn | 2437-1041 | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4737 | |
dc.description.abstract | انتقل بعض الأفارقة الذين كانوا قد استقروا فى السابق كما ذكرنا بمكة إلى بعض دول جنوب شرق آسيا، وذلك عن طريق ملوك وسلاطين بعض دول جنوب شرق آسيا العائدين من رحلات حجهم حيث كانوا يقومون بإغراء الكثير من الإفريقيين للسفر معهم والعمل فى بلاطهم، أو كان يتم شراء البعض منهم كما انتقل البعض الآخر بعد أن فرغوا من أداء منسك الحج، ولم يجدوا فرصة للعمل والرزق فى الأراضي المقدسة فانتقلوا إلى بعض دول جنوب شرق آسيا كالهند وباكستان وجزر المالديف وسريلانكا، وذلك للعمل كبحارين أو جنود أو مترجمين أو غواصين أو كعمال فى أرصفة الموانئ أو للعمل فى مجال الزراعة أو استخراج الملح والفحم على الجانب الآخر انتقل بعض الأفارقة المتواجدون على طول الطرق الأفريقية الساحلية الرئيسية المطلة على المحيطات كالمحيط الهندى، والهادي، والأطلنطي إلى دول جنوب شرق آسيا عن طريق الهولنديين والبرتغاليين فى القرن السادس عشر جدير بالذكر أن الأفارقة قد اندمجوا فى المجتمعات الإسلامية فى دول جنوب شرق آسيا من خلال المصاهرة والزواج والعمل، وتحولت النظرة إليهم من دخلاء إلى نظراء وأصبحوا قادرين على تكوين شبكة من العلاقات. كما كانت من أهم سماتهم هو المحافظة على المورث الثقافي الأفريقى لديهم والتمسك به، لذا يعد الحج ملتقى للتبادل الثقافى على مستوى الدول الإسلامية خاصة ودول العالم عامة | ar_AR |
dc.description.sponsorship | Some Africans who had settled in the past, as we mentioned in Mecca, moved to some Southeast Asian countries, through the kings and sultans of some Southeast Asian countries returning from their pilgrimage trips, as they were tempting many Africans to travel with them and work in their court, or they were bought some of them Others moved after they had finished performing the Hajj ritual, and did not find an opportunity to work and livelihood in the Holy Land, so they moved to some Southeast Asian countries, such as India, Pakistan, the Maldives and Sri Lanka, to work as sailors, soldiers, translators, divers, or as workers in the docks or to work in The field of agriculture or extraction of salt and charcoal. On the other hand, some Africans who were along the main coastal African roads overlooking the oceans, such as the Indian, Pacific and Atlantic oceans, moved to Southeast Asia via the Dutch and Portuguese in the sixteenth century. It is worth noting that Africans have integrated into Islamic societies in Southeast Asian countries through intermarriage, marriage and work, and the perception of them has shifted from intruders to peers and they have become able to form a network of relationships. One of their most important features was preserving their African cultural heritage and adhering to it. Therefore, Hajj is a forum for cultural exchange at the level of Islamic countries in particular and the world in general.Therefore, this paper is an attempt to clarify the role that Algerian Revolution has played in hassling and undermining the French policies in the African colonies. | ar_AR |
dc.language.iso | Ar | ar_AR |
dc.relation.ispartofseries | العدد9;66-73 | |
dc.rights | CC0 1.0 Universal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | * |
dc.subject | الحجيج الافارقة، جنوب أسيا، التدفق الثقافي، افريقيا. | ar_AR |
dc.title | الأثر الثقافي للحجاح الأفارقة فى جنوب شرق آسيا The cultural impact of African pilgrims in Southeast Asia | ar_AR |
dc.title.alternative | الأثر الثقافي للحجاح الأفارقة فى جنوب شرق آسيا The cultural impact of African pilgrims in Southeast Asia | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
ملفات الرخصة التالية مرتبطة بهذه المادة: