الخلاصة:
الهدف من هذا البحث هو معرفة مدى مساهمة الامتنانفي العمل وجودة الحياة في العمل في تنمية المهارات المهنية لدى إداريين مؤسسات التعليم العالي. ولجمع البيانات قمنا بتطبيق مقياس الامتنان في العمل لمورغان Morgan، ومقياس جودة الحياة في العمل المعد من طرف المؤسسة الدولية للسلامة والصحة المهنية NIOSH سنة 2010، ومقياس تنمية المهارات المهنية (من تصميمنا) على عينة متكونة من 280 إداري بأربعة مؤسسات تابعة للتعليم العالي على مستوى الجزائر العاصمة.
بعد تحليل النتائج توصلنا إلى أن متوسط درجات الامتنان في العمل لدى إداريينمؤسسات التعليم العالي عالي جدا، ومتوسط درجات تطبيق جودة الحياة في العمل لدى مؤسسات التعليم العالي عالية جدا، كما أنهم يمتلكون مهارات مهنية عالية. كما دلت النتائج على وجود علاقة ارتباطية بين كل من الامتنان في العمل،بالمهارات المهنية. كما توصلنا إلى أن أبعاد الامتنان ودرجته الكلية تؤثر على المهارات المهنية. كما دلت النتائج على عدم وجود علاقة ارتباطية بين كل من جودة الحياة في العمل بالمهارات المهنية. كما توصلنا إلى أن أبعاد جودة الحياة في العمل ودرجتها الكلية لا تؤثر على المهارات المهنية.
The purpose of this research is to discover the contribution of work gratitude and quality of work life in the development of professional competencies among administrators in higher education institutions.The Quality of Work Life Scale prepared by the International Organization for Occupational Safety and Health (NIOSH) in 2010. The average degree of gratitude at work among administrators in higher education institutions is very high, is also very high, knowing that administrators also have high professional skills.The existence of a correlation between job gratitude including its three dimensions separately and its overall degree, also found that the dimensions of gratitude and its total degree affect job skills.Thus, gratitude at work contributes to the development of professional skills among administrators at institutions of higher education.The results also indicated that there is no correlation between quality of work life, including its three dimensions separately and its total degree, with job skills, including its four dimensions and its total degree.Life and its total degree do not affect job skills. Quality of work life does not contribute to the development of professional skills among administrators in higher education institutions.