الخلاصة:
إن من أهم مهام النظام التربوي والتعليمي بمختلف أطواره ومناهجه ومقرراته المعتمدة في الجزائر هو العمل على اكتساب وصقل القيم الأخلاقية لدى المتعلمين تفاعلا مع الحياة المستجدة. من هذا المنطلق سعينا في هذه الدراسة الى معالجة مسألة بروز العنصر النسوي في التأطير البيداغوجي للمدرسة الجزائرية، في المرحلة الابتدائية خاصة، وأثرها على اكتساب المتعلمين للقيم الأخلاقية الموروثة والإنسانية المشتركة. قمنا بدراسة تأثير تأطير المرأة للمدرسة الجزائرية، من منظور اجتماعي علمي محايد، وفق المناهج التقنية المناسبة والمقاربات النظرية ذات الصلة، لفهم مختلف العوامل المؤثرة على قيام المؤطرة بالوظائف الموكلة لها مهنيا لتحقيق أهداف المدرسة القيمية. وأسفرت الدراسة على ضرورة إعادة توازن تركيبة هيئة التأطير البيداغوجي للمدرسة الجزائرية لضمان تحقيق أهدافها القيمية
One of the most important tasks of the educational system in its various phases, curricula and decisions adopted in Algeria is to work on acquiring and refining the moral values of learners in interaction with the new life. From this point of view, we sought in this study to address the issue of the emergence of the feminist element in the pedagogical framing of the Algerian school, in the primary stage in particular, and its impact on learners' acquisition of the inherited moral values and common humanity. We have studied the impact of women's framing in the Algerian school, from a neutral socio-scientific perspective, according to the appropriate technical curricula and relevant theoretical approaches, to understand the various factors affecting the framing of the functions assigned to her professionally to achieve the school's value goals. The study resulted in the need to rebalance the structure of the educational supervisory body of the Algerian school to ensure the achievement of its value objectives.