الخلاصة:
تعتبر المجمعات الدینیة المعماریة من المباني التي حرص الحكام والسلاطین
المسلمین على تشییدها، باعتبارها رم ا ز للسلطة، حیث تضم أكثر من وحدة معماریة من
مساجد ومدارس وأضرحة وزوایا، وقد عرفت في أول الأمر في بلاد الأناضول ومصر
والشام منذ عهد السلاجقة والممالیك والعثمانیین، أما في الج ا زئر فقد عرفت المجمعات منذ
الفترة الزیانیة والمرینیة واستمرت حتى الفترة العثمانیة، من بینها مجمع سیدي الكتاني،
حیث تهدف هذه الد ا رسة إلى اب ا رز الدور التاریخي والحضاري لمدینة قسنطینة خلال حكم
صالح باي، وأیضا یمكننا من خلال هذه الد ا رسة معرفة تطور عم ا رن المدینة، وارتباطه
بالمجمع وسوق العصر، وجمیع المعاملات والإج ا رءات التي قام بها صالح باي في سبیل
تحقیق مشروعه العم ا رني، بالإضافة إلى جلب الاهتمام لد ا رسة هذا النوع من المباني،
وتسلیط الضوء علیها لصیانتها وحمایتها.
Architectural Religious complexes are among the buildings that
the Muslim rulers and sultans were keen to build, as they are a
symbol of power, as they include more than one architectural unit
of mosques, schools, shrines and corners, and it was known in the
first place in Anatolia, Egypt and Sham since the Seljuks,
Mamelukes and Ottomans era, while in Algeria it was known The
complexes from the Ziyani and Marinid periods and continued until
the Ottoman period, including the Sidi El Kettani complex, As this
study aims to highlight the historical and cultural role of the city of
Constantine during the rule of Saleh Bey, and also through this
study we can know the development of the city’s urbanization, its
connection with the complex and Souk EL ASER, and all the
transactions and procedures that Saleh Bey undertook in order to
achieve his urban project, in addition to attracting attention To
study this type of buildings, and highlight them for their
maintenance and protection.