الخلاصة:
التجاكلية مجخل مغ مجاخل تحميل المغة، كىي ا رفج مغ ركافج المدانيات تيتع بالبعج
الاستعسالي لمغة، كلقج أسيع الإتجاه التجاكلي في تػجيو ش ا خئق التجريذ مغ خلبؿ الاىتسا
بأقصاب العسمية التعميسية كالتػاصمية فكاف مغ الأندب تصبيقيا عمى الخصاب التعميسي الحؼ
تتجمى ؼيو ىحه العشاصخ التػاصمية مغ مخسل كمتمق كسياؽ كقرج، إف الكتاب السجرسي
مخجع أساسي يحسل مزسػنا معخؼيا كلغػيا كىػ ركيدة مغ ركائد العسمية التعميسية كىػ
خصاب تعميسي مكتػب لو مقاصج كاست ا ختيجيات خصابية ندعى مغ خلبؿ بحثشا السػسػ ب
"است ا ختيجيات الخصاب التعميسي السكتػب في كتاب "السذػق في الأدب سشة أولى ثانػي
شعبة آداب نسػذجا مقاربة تجاولية " استخ ا خج الاست ا ختيجيات الخصابية السػضفة ؼيو مغ –
خلبؿ رصج الخصابات السػجػدة في الكتاب السجرسي
Pragmatics is one of the inputs to analyze the language, it is also one of the key drivers of linguisticswhichcares about the use of language. It has contributed in steering teaching methods by attending in the educational and communicatveprocess poles, soi t would have beenappropriate to apply it in the didactic discourse reflecting these elementslike: thetransmitter, thereceiver, the context and theintention. The scholar textbook is a basic reference with a cognitive and linguistic content ,it is also one of the main pillars of the educational process and a written educational discourse with discursive intentions and strategies.Our study-entitled : « Strategies of the didactic discourse in the scholar textbook : « El mouchawik fi aladab » literary branch – a pragmatic approach »-aims to analyse the scholar textbook and its texts from a pragmatic perspective in order to show the discursive strategies that it contains.