الخلاصة:
ركزت الكاتبة العربية في نصوصها الروائية على موضوعة الرجل، باعتباره شكلا من أشكال الأيديولوجية الذكورية، التي يسعى الفكر النسوي إلى خلخلة ركائزها القائمة على مبدأ التنميط الجنسي واحتقار الأنثى. وعليه، جاء بحثنا الموسوم "بصورة الرجل في الرواية النسوية العربية المعاصرة" ومن خلال نماذج مختارة، لمحاولة الكشف عن أشكال وأنماط صورة الرجل في المتن الروائي.
تنوعت صورة الرجل في المتون الروائية، واتخذت أشكالا وأنماطا مختلفة في تكوينها وأيدولوجيتها وطبيعة علاقتها بالمرأة، وقد ركزت الكاتبة على الطابع السلبي والإيجابي في تمظهر شخصية الرجل: كانت صورة الرجل السلبي وجها من وجوه معاناة المرأة العربية وحرمانها من أنوثتها وذاتها. أما صورة الرجل الإيجابية فقد مثلت أحلام المرأة وآمالها في تخلي الرجل عن أفكاره الأيديولوجية التي تحول دون تواصله مع المرأة وبناء أسرة ومجتمع وجيل لا ينتمي إلى الفكر الأبوي المتسلط.
In her novels, the arab woman writer has focused on the theme of the man considered as a paradigm of male ideology that feminist thought seeks to shake up the foundations which are founded, in turn, on the principles of gender stereotypes and contempt for women. Thus comes our research, entitled "The image of man in the contemporary arab feminist novel", to attempt, through selected models, to reveal the forms and patterns of the image of man in the novelistic text.
The image of man varied in the corpus of fiction and took different forms and patterns, both in its composition and in its ideology, and in the nature of its relationship with women. The arab woman writer focused on the negative and positive character of the manifestation of the personality of the man: the man’s negative image was one of the facets of the suffering of the arab woman and her deprivation of her femininity and her ego; the man’s positive image represented, for its part, the dreams and the hopes of the woman to see the man giving up, for once, his ideological ideas which prevent him from communicating with the woman and from building a family, a society and a generation that do not belong to the paternalistic ideology