الخلاصة:
من النقاط التي شغلت الباحثين في مسألة التعلّم، هي قضيّة الفهم، الاستيعاب، الدافعيّة، الفروق الفردية، بناء المعارف، سياق التعلّم، المقاربات البيداغوجية في التعليم..الخ .في هذا الإطار، عَمِلْنا على ضبط مختلف المفاهيم المُتعَلّقَةِ بعمليّتي التعليم/التعلّم، وما صَدَر بشأنها من نظريات، بدءًا من النظرية السّلوكية، فالبنائيّة، فنظريّة النّشاط، وصولا إلى النظرية الاتّصاليّة تمشّيا مع العصر الرّقمي.استدعى العصر إعادة النظر في الفعل التعليمي/التعلّمي، ومنه مثلّث التّعليمية الشهير (أستاذ/ طالب/ محتوى) ليتحوّل إلى رباعي ا، بعد إضافة عنصر التكنولوجيا ، إلى جانب عنصر السّياق، وهو ما أفرَزَ استحداث مقاربات بيداغوجية تتماشى وهذه المستجدّات. من بينها، التعلّم المدمج الذي يُزاوِجُ بين التعلم وجها لوجه- القسم التقليدي- والتعلّم الإلكتروني ببيئاته الافتراضية المتنوّعة، ليصبح استخدام تكنولوجيا التعليم والتعلّم مقاربة بيداغوجية لا مناص منها . لذا، سيتناول البحث مسألة اعتماد مقاربة التعلّم المدمج في تعليمية الترجمة، مع بيداغوجيا المدّونة كبيئة تعلّم افتراضية لما لها من مزايا مثلما تشير إلى ذلك عديد الأدبيات التي وقفنا عليها، ومختلف التّجارب العالمية في هذا الشّأن
Among the points that preoccupied researchers in the issue of learning are the issue of understanding, comprehension, motivation, individual differences, knowledge building, learning context, pedagogical approaches in education, etc.. In this context, we worked on controlling the various concepts related to the teaching/learning processes, and what Theories have been issued about it, starting with the behavioral theory, constructivism, activity theory, up to the communication theory in line with the digital age. After adding the element of technology, in addition to the element of context, which resulted in the development of pedagogical approaches in line with these developments. Among them, the blended learning that combines face-to-face learning - the traditional section - and e-learning with its various virtual environments, so that the use of teaching and learning technology becomes an inevitable pedagogical approach. Therefore, the research will address the issue of adopting a blended learning approach in translation education, with written pedagogy as a virtual learning environment because of its advantages, as indicated by many of the literature that we have
reviewed, and the various global experiences in this regard