Résumé:
تعد ميطة تحديد مصطمحات الدرس الصهتي من أبرز القضايا التي تم التطرق إليياقديطا وحديثا، وقد
انصب اىتطام تمك الد ا رسات عمى تحميل الطصطمح الصهتي كطا ورد عظد عمطاء العربية القدماء، وبيان
الفروق الصهتية بين مصطمح اتالمغهيين والق ا رء، ومن ثم جاءت محاولتظا في بيان الطصمطمح الصهتي
ودلالتو عظد المغهيين والق ا رء من خلال مدى اقت ا رب دلالة الطصطمح لدى الفئتين قديطا وحديثا أو ابتعاده
عظو.كطا قطظا برصد ملامح التطهر الحاصل في الطفاهيم الصهتية عظد القدماء والطحدثين من لغهيين
وق ا رء، والكشف عن ماىهمتشابو وجمي، وغامض وفيو التباس
The task of defining the terminology of the phonetic lesson is one of the
most prominent issues that have been addressed in the past and in modern times.
Those studies focused on analyzing the phonetic term as mentioned by ancient
Arabic scholars, and clarifying the phonemic differences between the linguists’
terms and readers ‘terms. Then, came our attempt to clarify the phonemic term
and its significance to linguists and readers through the extent to which the
connotation of the term is close to the two groups, in ancient and modern times,
or else is far from it. We also monitored the features of the development in the
phonetic concepts for ancient and modern linguists and readers, and we detected
what is similar and clear from what is mysterious and ambiguous