الخلاصة:
هدف البحثإلى تكييف مقياس السلوك الاجتماعي المدرسي الإصدار2(2SSBS-)على البيئة الجزائرية، وفق النظرية الكلاسيكية، وتطبيق نموذج راش حيث استخدم المنهج الوصفي، وتمت ترجمتهمن الانجليزية إلى العربية وفق خطوات منهجية، حيث طبق المقياس على عينة مكونة من 403 متمدرس في الأطوار التعليمية الثلاث، وتم اختيارها بطريقة عشوائية عنقودية، واظهر البحث مؤشرات الصدق جيدة ومؤشرات الثبات مرتفعة وجيدة للمقياس، أما البنية العاملية بعد التحليل العاملي الاستكشافيهي:مقياس الكفاءة الاجتماعية (32فقرة) مقياس السلوك اللااجتماعي(31 فقرة)، أما مؤشرات حسن المطابقة مقبولة للمقياس بعد التحليل التوكيدي، أما تطبيق نموذج راش فبعد التحقق من افتراضاته تم حذف الأفراد غير الملائمين والفقرات غير الملائمة وأصبحت الصورة النهائية مكونة من 49 فقرة
The aim of the research is to adapt the School Social Behavior Scale, version 2 (SSBS-2) to the Algerian environment, according to the classical theory, and to apply the Rasch model, where the descriptive approach was used, and it was translated from English into Arabic, where the scale was applied to a sample of 403 students(6-18 years), were selected in a Cluster Random Sample, and Validity and The reliability are good, while the factorial structure after Exploratory factor analysis (EFA) is: two mini scales (32 items) and (31 items), while the indicators of good conformity are acceptable for the scale after Confirmatory factor analysis (CFA). As for application of the Rasch model, after checking its assumptions, the inappropriate individuals and inappropriate items were deleted, and the final image consisted of 49 items