الخلاصة:
يدرس هذا البحث التّجريبي أثر الإنتاج الشّفوي للنّصّ الحجاجي في إعادة إنتاجه كتابيّا، وعلاقة هذا التّأثير ببعض المتغيّرات المتمثّلة في: مستوى التّحصيل الدّراسي للتّلاميذ والسّياق الذي ينتمون إليه.
إنّ تحليل مدوّنة هذا البحث من حيث الحجج المستعملة والرّوابط الحجاجيّة والسّلامة اللّغويّة قد أثبت صحّة الفرضيّة العامّة لهذا البحث. حيث أنّ الإنتاج الشّفوي يساعد في الإنتاج الكتابي، إذ يعمل على تنشيط العمليّات المعرفيّة للتّلاميذ.
ويرتبط هذا التّأثير بمستوى التّحصيل الدّراسي وبالسيّاقين: السّوسيو اقتصادي والسّوسيو لغوي ، بينما لا يرتبط بالسياق السّوسيو ثقافي
This experimental research studies the effect of the oral production of the argumentative text on the written reproduction, and the relationship between this influence and certain variables represented in : the level of the academic achievement of the students and the context to which they belong.
The analysis of the corpus of this research with regard to the arguments used, the argumentative connectors and the linguistic integrity validated the main hypothesis of this research. The oral production helps to the written production, because it activates the cognitive processes of thestudents.
This influence is related to the level of academic achievement and to the two contexts: socio- economic and sociolinguistic, on the other hand it has not connected to the socio-cultural context.