الخلاصة:
تتمحوَرُ كتابات "آسيا جبار" حول قضية الهوية، التي تُعدّ من بين أهم القضايا المُثارَة في الوقت ال رّاهن، فرغم
استعمالها لغة المستعمِر التي ترى أنها تحرّرُها من الكثير من الاكراهات والحرج، إلا أنها تحيل على البُعد
الاستعماري، وتستدعي في الذّاكرة عذابات الشعب الجزائري، ما يجعل عملية استعمال لغة الآخر محفوفة
بالمخاطر، فقد حاولت "آسيا جبّار" في رواية" بعيدا عن المدينة"، فضح الرواية الرسمية التي تصرّ على إقصاء المرأة
و تهميش دورها في بناء الأمّة، خاصة بعد استقلال البلاد، وخروج المستعمِر، وقد تجلّت ملامح الهويّة السّرديّة في
رواية" بوابة الذِّكريات" التي تناولت إشكالية العلاقة بين الأنا والآخر، ) الأب( أو الآخر ) المستعمِر( .
أمّا رواية " ليالي ستراسبورغ" فقد تجلّت فيها إشكالية الهوية والهجُنة والذاكرة ،حيث تتّخذ آسيا جبّار من التاريخ
والذاكرة خلفية لقلب أبنية الهيمنة، فرغم أنّ نص "ليالي ستراسبورغّ" مكتوب باللغة الفرنسيّة إلا أنّنا نلمس فيه
ملامح المقاومة الثقافية، سواء من خلال التناص مع الموروث السّردي العربي المتمثل في نص"ليالي ألف ليلة
وليلة"،أومن خلال الذاكرة الفردية والجماعية لشخصيات الرواية، أين يظهر ذلك الصّراع بين الهويّات المختلفة التي
تحاول التعايش في الفضاء الثالث عن طريق مبدأ "الهجُنة "من خلال محاولة التوفيق بين هويّتها الأصيلة ومُقتضيات
الوضع الجدي د
The writings of "Assia Djebar" revolve around the issue of Identity, which is one of the most important issues raised at the present time. Despite its use of the language of the colonialists, which it sees as liberating it from many constraints and embarrassment, it refers to the colonial dimension, and recalls the sufferings of the Algerian people, what It makes the process of using the language of the other fraught with danger, as “Assia Jebbar” tried in the novel “Away from the City” to expose the official narrative that insists on the exclusion of women and the marginalization of their role in nation-building, especially after the country’s independence and the exit of the colonizer, and the features of the narrative identity became evident In the novel "The Gate of Memories", which dealt with the problem of the relationship between the ego and the other, (the father) or the other (the colonizer).
As for the novel "Strasbourg Nights", the problem of identity, hybridity, and memory became apparent in it, as Jebbar's Assia takes history and memory as a background for overturning the structures of hegemony. The Arab narrative represented in the text of "The Nights of a Thousand and One Nights", or through the individual and collective memory of the characters of the novel, where this conflict appears between the different identities that try to coexist in the third space through the principle of "hybridity" by trying to reconcile their authentic identity with the requirements of the new situation