الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن تحديات المرأة المقاولة في بعض المناطق الداخلية من المجتمع الجزائري، تحديدا ما ارتبط منها بالأبعاد الاجتماعية والثقافية؛ من خلال معرفة الواقع الخاضع للبنية الاجتماعية والثقافية الذي تزاول نشاطها فيه، والكشف عن أهم الآليات التي تتبعها المرأة المقاولة لمواجهة الصعوبات التي تعترض مسارها المقاولاتي؛لهذا الغرض تم إجراء جملة من المقابلات مع مجموعة من النساء المقاولات اللاتي يزاولن نشاطهن في بعض المناطق الداخلية من الوطن، فأظهرت نتائج الدراسة أن المرأة المقاولة تواجهها جملة من التحديات ذات البعد الاجتماعي والثقافي المستمدة من قيم النسق التقليدي؛ التي أثرت على تسيير المرأة المقاولة لمشاريعها الريادية،كما أظهرت النتائج أن المرأة المقاولة تسعى لتخطي تلك الصعوبات بتبني استراتيجيات محددة لضمان البقاء والاستمرارية في ميدان المقاولة
The purpose of this study is to identify the challenges for women entrepreneurs in inlandregions of Algerian society, which are specifically linked to social and cultural dimensions through knowing the reality of the social and cultural structure in which they operate; as well as detecting the most important mechanisms used by women entrepreneurs to address difficulties in their entrepreneurial careers; a number of interviews were conducted with a group of women entrepreneurs who are active in some of the inland regions of the country.The results of the study showed that women entrepreneurs face a number of challenges with a social and cultural dimension; the results also demonstrated that women entrepreneurs seek to overcome difficulties by adopting specific strategies to achieve continuity in the field of entrepreneurship