الخلاصة:
الإیقاع میزةٌ جوهریّة في الشِّعر، فهو ذلك الانتظامُ المُوسِیقيُّ الجمیلُ، یسري في جسد
القصیدة، مُضْفِیاً علیها حالةً من الانسجام والتّناسُقِ، یتجلّى على مستوى الأو ا زن والكلمات
والحروفِ، ویبُثُّ فیها حركِیّةً مُوسیقیّة ، تُلفِتُ انتباه المُتلقِّي، وتُغریه لتأمُّل مَكمن الجمالیّة فیه
والتّلذُّذ بها، وتمتدُّ فعالیّتُه إلى المُستوى الدّلالي، حین تتعانقُ فیه تجربة الشاع ا رلخاصّة مع
الخیا ا رت الإیقاعیّة والصّوتیّة، التي تُعتبَرُ صدىً مُ باشِ ا رً لانفعالاته، وترجمةً لتجربته
الشّعوریّة.
إنّ هذا البحثَ یسْعى إلى التّغلغُلِ في خُصُوصیّة التّجربة الإیقاعیّة لإب ا رهیم
السّام اّ رئي، عبر دیوانه (من ملحمة الرّحیل)، من خلال رصْد الظّواهر الإیقاعیّة المُختلفة
وتحلیلها، سواء ما تعلّق منها بالبُنیة الخارجیّة، المُتمثّلة في الأو ا زن الشّعریّة وتشكّلاتها
المُنبثقة عنها، وبُنیة القافیة وأنماطها المّتعدّدة من جهة، أو ما اندرج ضمن بُنیة الإیقاع
الدّاخلي، كالتّك ا رر والتّجنیس وغیرها من الموازنات الصّوتیّة، انطلاقاً من أنّ تظافُر الإیقاع
الدّاخلي والإیقاع الخارجي هو ما یصْنع شِعریّة النّصّ، ویُبرِزُ جمالیّة القصیدة، ویُجسِّد
خُصوصیّة التّجربة لشاعرٍ دون آخر.
Abstract
Rhythm is an essential feature of poetry, as it is this beautiful musical
regularity that runs through the body of the poem, giving it a state of
harmony and coherence, which is manifested at the level of weights,
words and letters, and a musical movement that draws and delights
the recipient's attention and delights him. To the semantic level,
when the poet’s private experience embraces in it the rhythmic and
vocal options, which are considered a direct echo of his emotions,
and a translation of his emotional experience.
This research seeks to penetrate the specificity of the rhythmic
experience of Ibrahim Al-Samarai, through his collection (from the
280
epic of departure), by observing and analyzing the different rhythmic
phenomena, whether related to the external structure, represented
by its poetic weights and its curvature and formations Or what was
included within the structure of the inner rhythm, such as repetition,
naturalization and other phonemic equations, based on the fact that
the combination of the internal rhythm and the external rhythm is
what makes the poetic text, highlights the aesthetic of the poem, and
embodies the peculiarity of the experience of a poet without
another