الخلاصة:
نهدف من خلال هذه الدّراسة إلى البحث عن العلاقة بين النّص التجريدي الصّوفي كتنظير من جهة، والممارسة الصوفية في المجتمعات الصوفية التي تعبر عنها مؤسسات الزوايا اليوم من جهة أخرى، وقد انطلقنا من إشكالية مفادها: هل الممارسات المشاهدة اليوم تعبر عن التصوف الحقيقي؟ وإذا كان هناك متصوفة فما هو دورهم؟ وماهي مكانتهم في الأنساق الاجتماعية المختلفة؟ وقد طبّقنا في دراستنا هذه( المنهج الأنثروبولوجي) عبر أدواته المتعددة من أجل فهم أعمق للمُمارسات الصّوفية وما تحمله من مفاهيم ودلالات وسلوكيات، وقد خلصنا إلى أنّ التصوف لازالفعّالية وقوة اجتماعية كبيرة، كما هو دليل على حضارة الأمم أو انحطاطها، إضافة إلى أنّه أداة لتحقيق التوازن الرّوحي في ظل هيمنة المادّة، كما هو مقياس يعكس الأزمة الأخلاقية التي تعيشها المجتمعات وعامل توازن بين المذاهب المختلفة،كما خلصنا إلى نتيجة مفادها أن الزّوايا الرحمانية طريق صوفي تندُر فيهالممارسات البدعية، وهو ما يتجلى في وظائفها الثقافية والاجتماعية المختلفة .
In this study, we aim to explore the relationship between the abstract Sufi text as a theory and the Sufi practice in the Sufi societies expressed by today’s Zawayainstitutions as social institution, the problematicis : do the practices seen today reflect true mysticism? And if there are Sufis, what is their place in different social patterns?In this study, we applied the anthropological for a deeper understandingtheir concepts, connotations, and behaviors.
And we have concluded that soufism is still of great social effectiveness and social interaction
, is evidence of the civilization or decline of nations, It is also a tool for achieving spiritual balance under the dominance of matter, as well as a measure that reflects the moral crisis in societies, in addition to being a factor of balance between different Islamic doctrines, and we have concluded that the Rahmanian are a Sufi path where nefarious practices are rare, which is reflected in their different cultural and social functions