الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية لمعرفة الفروق في ترتيب المشكلات السلوكية الشائعة وكذا الفروق تبعا لمتغيري الجنس والسن لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين، حيث تكونت عينة الدراسة من (38) معلم ومعلمة بمرحلة الابتدائية، وتم تطبيق قائمة المشكلات السلوكية لصلاح الدين أبو ناهية (1993) وبعد المعالجة الإحصائية توصلنا إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في ترتيب المشكلات السلوكية الشائعة. كما بينت النتائج أيضا عدم وجود فروق في المشكلات السلوكية تبعا لمتغيري الجنس والسن لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من وجهة نظر المعلمين
The current study aimed to find out the differences in
ordering the common behavioral problems as well asthe
differences according to the variables of sex and age among
primary school students from the teachers' point of view. The
study sample consisted of (38) male and female teachers in the
primary stage, and the list of behavioral problems was applied
by Salah El-Din Abu Nahia (1993). After statistical treatment,
we concluded that there were statistically significant differences
in ordering common behavioral problems. The results also
showed that there were no differences in these behavioral
problems according to the variables of gender and age among
primary school students from the teachers' point of view.