Abstract:
ملخص مطبوعة صعوبات التعلم
يشمل محتوى هذه المطبوعة مجموعة من المحاضرات التي تتماشى مع مقرر مقياس صعوبات التعلم الموجه للطلبة السنة أولى ماستر تخصص علم النفس المدرسي، حيث تضمن الجزء الأول صعوبات التعلم النمائية المتمثلة في صعوبات الانتباه وصعوبات الأدراك، صعوبات الذاكرة والتفكير وصعوبات اللغة الشفوية، أما الجزء الثاني شمل صعوبات التعلم الأكاديمية المتمثلة في صعوبات تعلم القراءة، صعوبات تعلم الرياضيات، صعوبات تعلم الكتابة، صعوبات الهجاء، وفي عرض لكل صعوبة طرقنا إلى تحديد
معنى الصعوبة ثم معرفة أسبابها والتعرّف على الأعراض أو المظاهر التي تميز الصعوبة، ثم عرضنا طريقة التشخيص والعلاج والكفالة المناسبة للصعوبة، كما تطرقنا إلى قياس لبعض الصعوبات، وعرضنا استراتيجيات لتخفيض درجة الصعوبة لبعض الصعوبات
The content of this publication includes a set of lecturesreadings that are in line with the learning difficulties scale course directed to students in the first year of the master’s degree in school psychology, the first part included developmental learning by attention difficulties, perception difficulties, memory and thinking difficulties, and oral language difficulties.
As for the secondpart, it covered the academic learning difficulties represented by the difficulties of learning to read, the difficulties of learning mathematics, the difficulties of learning writing, the difficulties of spelling, and in a presentation for each difficulty our methods are determined the meaning of difficulty, then knowing its causes and identifying the symptoms or manifestations that characterize the difficulty, then we presented the method of diagnosis, treatment and sponsorship appropriate to the difficulty, and we also touched on a measurement of some difficulties, and we presented strategies to reduce the degree of difficulty for some difficulties