Abstract:
تتضمن هذه المطبوعة محاضرات في مقياس نظريات التعلم الموجهة إلى طلبة السنة الثانية تخصص علم النفس، حيث قدمنا شرحا مختصرا لعملية التعلم وتوضيح شروط التعلم وفرضيته، وعرض مختصر لمعنى النظرية وخصائصها، ثم قدمنا عرض مفصلا لمختلف النظريات المفسرة لسلوك التعلم، والتي تتمثل في النظريات السلوكيةكنظرية التعلم بالمحاولة والخطأ لـ ثورندايكEdward Thorondike، والتعلم بالاشراط الإجرائي لـ سكينرB.Frédéric Skinner، ونظرية الاشراط الكلاسيكيبافلوفIvan Pvlovونظرية وطسونJohn Watson،ونظرية التعلم بالحافز لـ كلارك هلClark Hullونظرية التعلم الاقتراني جاثري Edwin Guthrie.
كما عرضنانظريات التعلم الاجتماعي منها نظرية ألبرت باندوراAlbert Bandura، جولين روتر Julian Rotterوالنظرية التعزيزية لـ دولارد وميلر Dollard et Miller، وتطرقنا أيضًاإلى النظريات التي جاءت في التيار المعرفي منها النظريات المجالية التي اعتمدت على المجال الإدراكي في تفسير التعلم منها نظرية جشطلت لـكل من ،Kohler , Koveka , Max Wetheimer ونظرية المجال لليفينKurt Levin ، والنظريات المعرفية أهمها وأكثر تداولا بين العلماء والباحثين المهتمين بعملية التعلم واكتساب المعارف والمعلومات نظرية جان بياجيهJean Piaget ، ونظرية التعلم القائم على المعنى لـ دافيد أوزوبلDavid Ausubel، نظرية التعلم المعرفي لـ جروم برونرGromBunner، ونظرية التعلم الهرمي التركمي لـ روبرت جانييهRobert Gagni.
وفي الأخير قدمنا عرض مختصر لبعض النظريات المعرفية الأخرى مثل نظرية التمثيل المعرفي لـ فيجوتسكيVegostskyونظرية التعلم التجريبي ديفيد كولب KolbDived ، نظريةالتحكم العقلي ستيرنبرغsternberg، وفي كل عرض للنظرية ركزنا على فكرتها الأساسية ومبادئها ومفاهيمها مع شرح مختصر لبعض تجاربها، وقدمنا التطبيقات التربوية للنظريات ، وتلخص هدف كل هذه النظريات هو توضيح كيفية حدوث التعلم
This publication includes of Learning théories addressed to second year students in psychology, we provided a brief explanation of the learning process, clarification of learning and its hypothesis, a brief presentation of the meaning and charactristics of the theory, and theories that explain learning behavior, which are represented in behavioral theories, Such as Edward Thorndike’s trial and error learning theory, and B.FrédéricSkinner’sprocedural conditioning learning, and Ivan Pavlov’s classical conditioning theory, John Watson’s theory, Clark Hull’s motivational learning theory, Edwin Guthre’s paired learning theory.
We also presented social learning theories including theiry Albert Bandura, Julian Rotter and the reinforcement theory of Dollard and Miller, we also touched on the theories that came in the cognitive stream, including the field theories that relied on the perceptual field in the interpretation of learning , including the Gestalt theory of Kohler, Koveka and Max Wetheimer, the field theory of Kurt Levin, and cognitive theories , the most important and most circulated among researchers interested in the learning process and acquisition of knowledge and information is Jean Piaget’s theory, David Ausubel’s meaning based learning theory, GromBunner’s cognitive learning theory, and Robert Gagni’s hierarchical cumulative learning theory.
Finally, we presented a brief presentation of some other cognitive theories, such as theory of cognitive representation of Vegostsky, the theory of experimental learning by David Kolb ,the theory of mental control by Sternberg, and each presentation of the theory we focused on its basic idea, principles and concepts with a brief explanation of some of its experiences, and we presented the educational application of the theories the goal of all these theories is to explain how learning occurs.