الخلاصة:
يشكل ا لفكر ا لخلدوني أحد أ برز مكونات الموروث الفكري العربي الإسلامي؛ لذلك حظي باهتمام العديد من
الباحثين والدارسين الغربيين والعرب على حد سواء، بغرض الوعي به و فهمه بل واستلهامه وتوظيفه بطريقة
أو بأخرى، كما حصل لدى الكثير من المستشرقين . يتجلى هذا الاهتمام بالفكر الخلدوني في ق ا رءته وتلقيه.
والبحث يدور حول هذا الموضوع، ومنه يمكن صياغة إشكالية بحثنا في الأسئلة الآتية:
كيف تلقى الغربيون والعرب المعاصرون الفكر الخلدوني ؟
ما هي أبرز أنماط تلقي فكر ابن خلدون، وما قيمتها ؟
ما أثر تعدد أنماط تلقي الفكر الخلدوني على فهم هذا الفكر واستلهامه في معالجة قضايا الواقع العربي
المعاصر، على كافة المستويات ؟
أما بخصوص المنهج المتبع في الد ا رسة؛ فهو المنهج التحليلي المقارن؛ إذ حاولنا تحليل فكر ابن خلدون
من خلال إب ا رز محاوره وقضاياه، كما استعرضنا نماذج من ق ا رءات هذا الفكر، في الأدبيات العربية والغربية
على حد سواء، والتي تتمثل في ق ا رءتين: ق ا رءة أيديولوجية وق ا رءة علمية موضوعية .
أما بالنسبة للد ا رسات السابقة التي اعتمدناها؛ فقد كانت نادرة، وأبرزها الد ا رسة التي قام بها الباحث " محمد
حافظ دياب " في كتابه ) الخلدونية والتلقي (، إضافة إلى بعض المقالات المنشورة في المجلات العلمية .
Islamic intellectual heritage. Therefore, it attracted the attention of many Western
and Arab scholars and researchers alike, in order to understand, get inspiration
from, and employ it in one way or another, as was the case with many orientalists.
This interest in Khaldun thought is reflected in his reading and receiving. The
research revolves around this subject, therefore, the problem of our research
questions of this study were formulated as follows:
-How did Westerners and contemporary Arabs receive Khaldun thought?
-What are the most prominent patterns of Ibn Khaldun's thought, and what is
its value?
-What is the impact of the multiple patterns of receiving Khaldun thought to
understand this thought and get inspiration from it in addressing the issues of
contemporary Arab reality at all levels?
To answer the research questions stated above; we used the comparative
analytical methodology. We have tried to analyze Ibn Khaldun's thought by
presenting his themes and issues. We also reviewed examples of the readings of
this thought in both Arabic and Western literature, which are two readings: an
ideological reading and an objective scientific reading