الخلاصة:
يتناول بحثنا جانب مهم من جوانب الديانة في مقاطعة نوميديا التي خلفت لنا الكثير من الأعمال والنتاجات الفنية التي قدمها الفنان القديم، منها الأنصاب والتي اخترناها كموضوع لدراستنا لما لها من أهمية واسعة وذلك من خلال المشاهد المتنوعة التي تحتويها، من رموز واشكال مختلفة،وقد كرحنا إشكالية هل هناك استمرارية للإله بعل حمون القرطاجي في الفترة الرومانية؟ وهل جرى تأثر بآلهة أجنبية أخرى؟
و أدرجنا بالفصل الأول الجانب الديني بإقليم نوميديا و الفصل الثاني وهو صلب موضوع الدراسة و يتمثل في جرد المعالم المتمثلة في الأنصاب النذرية والفصل الثالث استعرضنا فيه إشكالية الدعامة الحجرية أما الفصل الرابع فتمثل في الدراسة الإكنوغرافية أو التصويرية و الخامس فتمثل في قراءة الرمزية الوثنية و الفصل السادس تحليل النتائج.
و الخاتمة إستعرضنا فيها أهم النتائج والتوصيات التي توصلنا إليها في دراستنا المتواضعة.
Our research deals with an important aspect of religion in the province of Numidia, which left us with many works and artistic productions presented by the ancient artist, including the monumentsthrough the various scenes they contain, from symbols and different forms, and we have raised a problem Is there a continuity of the god Baal Hammon the Carthaginian in the Roman period? Was he influenced by other foreign deities?
And we included in the first chapter the religious aspect in the province of Numidia, the second chapter, which is the core of the study and is represented in an inventory of the landmarks represented by the votive monuments, and the third chapter we reviewed the problem of the stone pillar, while the fourth chapter is represented in the ecnographic or pictorial studyThe fifth is a reading of pagan symbolism, and the sixth chapter is an analysis of the results, In conclusion, we reviewed the most important results and recommendations