Abstract:
هدفت هذه الدراسة للتعرف على درجة تطبيق استراتيجيات الدراما في التعليم في مدارس وكالة الغوث الدولية في فلسطين، ودورها في تحسين اكتساب مهارات التعبير لدى التلاميذ؛ وقد اتبع الباحث المنهج الوصفي.وتكونت عينة الدراسة من (271) معلّماً ومعلّمة، و(120) تلميذاً وتلميذة، وأظهرت النتائج أن درجة تطبيق استراتيجيات الدراما متوسطة، وأن درجة إدراك المعلمين لدور الاستراتيجيات كبيرة، وأنه توجد فروق في درجة التطبيق ولصالح الإناث، وأنه لا توجد فروق في درجة التطبيق تعزى لمتغير (سنوات الخبرة، والمرحلة التي يعلمها المعلم)، ولا توجد فروق في درجة الإدراك تعزى لمتغير (الجنس، وسنوات الخبرة، والمرحلة التي يعلمها المعلم)، وأن درجة اكتساب مهارات التعبير لدى المتعلمين بالدراما جاءت كبيرة، وأعلى من المتعلمين بغير الدراما، وأنه توجد فروق في درجة الاكتساب لدى التلاميذ ولصالح طريقة التعلم باستخدام الدراما؛وأنه توجد فروق ولصالح الإناث، وتوجد فروق تعزى للتفاعل بين متغيرات طريقة التعلم والجنس، ولصالح الإناث المتعلماتبالدراما. وأوصى الباحثبضرورة زيادة تفعيل تطبيق استراتيجيات الدراما في التعليم
This study aimed at investigating the degree of the application of drama in education at UNRWA schools in Palestine, and its role for improving students’ composition skills. The researcher used the Descriptive Approach. The sample has (271)teachers and (120) students.The results showed the degree of the application of drama were medium, and the teachers’ awareness was maximum. There were differences in favor of the females.Nothing was attributed to the variances of years of experience and the stage taught by teachers.There were no differences at the degree of awareness attributed to the variances of sex, years of experience and the stage taught. The degree of the acquisition of drama learning students was maximum and better than learning without drama. There were differences in favor of the drama learning females and other differences attributed to the variances of sex and way of learning.The researcher recommended to activate the application of drama strategies