الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة الى فهم وتفسير وضعيات الفشل المدرسي لدى عينة من التلاميذ المتكونين مهنيا وذلك إنطلاقا من تفكيك ابعاد ومؤشرات علاقاتهم بالمعرفة ضمن حدود المقاربة السوسيولوجية لبرنار شارلوBernard Charlot مع الأخذ بعين الإعتبار خصوصية المدرسة والتلميذ الجزائري.
وعلى هذا الأساس انطلقت الدراسة من تساؤل رئيسي هو: هل تتدخل علاقة التلميذ بالمعرفة في فشله مدرسيا؟
ومنه تمت صياغة الفرضيات التي رأينا بانها تساعد على الفهم الأعمق لهذه الظاهرة:
- تتدخل علاقة التلميذ بذاته في فشله مدرسيا.
- تتدخل علاقة التلميذ بالآخر في فشله مدرسيا.
- تتدخل علاقة التلميذ بعالمه في فشله مدرسيا
وقد إعتمدنا على المنهج الكيفي بآداتيه المقابلة نصف الموجهة وتقرير المعرفة وذلك التزاما منا بحدود المقاربة التي نقارب بها موضوع بحثنا ، تم تطبيقه على عينة قصدية منالطلبة جمعت بينهم تجربة الإخفاق المدرسي وجمع بينهم مركز التكوين المهني والتمهين لونيس خوجة محمد أرزقي بوزريعة 01.
ثم قمنا بتحليل معطيات الدراسة من مقابلات وتقارير وفق نموذج René L'Écuyer
اما عن أبرز النتائج التي توصلنا إليها هو تأكد الدور الذي تلعبه علاقة التلميذ بذاته وبعالمه وبمعلمه المتمثل في الآخر في فشله مدرسيا وذلك من خلال المعنى الذي يضفيه على المعرفة التي يتلقاها وعلى وجوده في مجال التفاعل مع ذاته وعالمه ومعلمه اثناء عملية التمدرس.
This study aims to understand and explain the situations of school failure among a sample of professionally formed students, based on the dismantling of the dimensions and indicators of their relations with knowledge within the limits of the sociological approach of Bernard Charlo, taking into account the specificity of the school and the Algerian student.
On this basis, the study started with a main question: Does the student’s relationship with knowledge interfere with his school failure?
Hence, the hypotheses were formulated, which we saw as helping to understand this phenomenon more deeply:
- The student's self-relationship interferes with his academic failure.
- Interfering with the student's relationship with the other in his school failure.
- The student's relationship with his world interferes with his school failure
We have relied on the qualitative approach with its tools, the semi-directed interview and the knowledge report, in order for us to adhere to the limits of the approach with which we approach the subject of our research. It was applied to an intentional sample of students, among whom were the experience of school failure, and the Center for Vocational Training and Apprenticeship brought them together, LounisKhoja Mohamed ArezkiBouzareah 01.
Then we analyzed the study data from interviews and reports according to the René L'Écuyer .model
As for the most prominent results that we have reached, it is the confirmation of the role played by the student’s relationship with himself, his world and his teacher represented in the other in his school failure, through the meaning he gives to the knowledge he receives and his presence in the field of interaction with himself, his world and his teacher during the schooling process