الخلاصة:
تعتبر مشكلة الأخلاق من المشكلات القديمة للفلسفة، والإنسان في محاولة البحث عن أسباب السعادة، اتجه إلى البحث عن معايير السلوك الصحيح الذي يجلب له السعادة ويجنبه الشقاء، ولذلك فقد كان من الطبيعي أنينشأ عن التفلسف في موضوعات الأخلاق فكرا أخلاقيا متعدد الاتجاهات والمدارس، فقد ظهر الفكر الأخلاقي العقلي نسبة إلى العقل باعتباره المصدر الأول لإدراك الحقائق، وفي المقابل ظهرت الأخلاق الحسية والتجريبية نسبة إلى الحس والتجربة باعتبارهما المصدر الأول لمعرفة حقيقة الأشياء التي تحيط بوجودنا، في حين ذهب فلاسفة العصر الحديث إلى أن الأخلاق شعورية ووجدانية في منشأها.
وعلى غرار الأخلاق العقلية والتجريبية والشعورية التي ينطلق أصحابها دائما من التساؤل حول مبدأ الأخلاق، ظهرت اتجاهات فلسفية تنطلق دائما في تساؤلها حول مشكلة الأخلاق من النتائج والغايات وقد ترتب عن ذلك ظهور مذاهب أخلاقية عديدة على غرار مذهب اللذة ومذهب السعادة وكذا مذهب أخلاق المنفعة.
The problem of morals is one of the ancient problems of philosophy, man, in an attempt to search for the
causes of happiness, tends to search for criteria for correct behavior that brings him happiness and avoids misery, and therefore it was natural for philosophizing to arise in matters of ethics, moral thought with multiple directions and schools.
Rational moral thought has appeared in relation to the mind as the first source for realizing facts. On the other hand, sensual and empirical ethics appeared in relation to sense and experience as the first source for knowing the reality of the things that surround our existence. While philosophers of the modern age went to the fact that morals are emotional and sentimental in their origin.
Similar to mental, experimental, and emotional ethics, whose owners always start from questioning the principle of morals, philosophical trends have always emerged that question the problem of morals from results and ends, and this has resulted in the emergence of many ethical doctrines such as the doctrine of pleasure and the doctrine of happiness, as well as the doctrine of utility.