Abstract:
يعتبر المورد البشري هو العصب الأساسي في صناعة السياحة، ذلك كون هذا المجال يقدم خدمات متنوعة ومتعددة، فهو بحاجة إلى موارد بشرية بمؤهلات ومواصفات ومهارات خاصة تتناسب ومستوى ونوع وحجم الخدمات المقدمة للمستهلكين السياحيين، وهذا يستوجب بتنمية مهارات تتعلق بخدمة الزبائن وكيفية التفاعل معهم، فتقديم الخدمة بشكلها الصحيح يتوقف على مدى كفاءة العاملين والمهارات التي يتميزون بها .
لذلك يجب نشر الثقافة السياحية وتنميتها لدى أفراد العاملين فهي ليست مسؤولية القطاع السياحي والناشطين فيه فقط ، وإنما هي مسؤولية تقع على الجميع فإذا انتشرت هذه الثقافة فإن ذلك يعني توفر المناخ المناسب للنشاط السياحي، لأنه مهما كانت الدولة غنيـة بـالموارد الطبيعية والحضـارة والمادية والاستثمارية فإنه لا يمكن الوصول إلى اقتصاد
The human resource is considered the main nerve in the tourism industry, because this field provides a variety of services. It needs human resources with special qualifications, specifications and skills commensurate with the level, type and size of services provided to tourist consumers, and this requires the development of skills related to customer service and how to interact with them, in order to provide the service In its correct form depends on the efficiency of the workers and the skills that they are distinguished by.
Therefore, the tourism culture must be disseminated and developed among the employees, as it is not the responsibility of the tourism sector and its activists only, but rather it is a responsibility that falls on everyone. Access to an advanced tourism economy without the presence of the human dimension that achieves integration between various resources.