الخلاصة:
إن هذه الدراسة تحاول التعرف على الثقافة التنظيمية وأثرها على تسيير الموارد البشرية داخل المؤسسةفغالبا ما يرتبط تسيير المؤسسة ومواردها البشرية بسلوكات وممارسات هي في نهاية محصلة للقيملتنظيمية المترسبة بداخلها فالتسيير الجيد لمختلف عمليات إدارة الموارد البشرية يتوقف على نوعية الثقافة التنظيمية السائدة.
حيث اتخذت الدراسة منهجا وصفيا تحليليا، وتمإجراؤها بمديرية الصيانة الأغواط، واعتمدتعلى الملاحظة والوثائق والسجلات والاستبيان كأداة رئيسية، وتوصلتإلى عدد من النتائج الامبريقية تدور في مجملها حول مدى قدرة المؤسسة في تعزيز ثقافتها التنظيمية وغرس قيم ومعايير تنظيمية تبدأ بالتوظيف كخطوة جوهرية، والتكوينبما يحقق تكيف المورد البشري مهنيا وثقافيا،ثمالحفاظعليهوصيانتهمن المغرياتالخارجية،منخلالسياسةالتعويضات والحوافز المقدمة بشكلعادليضمنالانتماء للثقافة التنظيمية المعلنة
This study attempts to recognize organizational culture and its impact on the management of human resources within the institution. The organization's management and human resources are often linked to behaviours and practices that are at the end of the values of organizational sediment within it. Good management of various human resources management processes depends on the quality of the prevailing organizational culture.
The study took an analytical descriptive approach and was conducted by the Directorate of Maintenance. Based on the observation, documentation, records and questionnaire as a key tool, it has reached a number of African findings wholly about the enterprise's ability to promote its organizational culture and instill organizational values and standards starting with employment as a fundamental step. "(c) Training to adapt the human resource professionally and culturally, and then preserve and maintain it from external temptations; Through a policy of compensation and incentives provided fairly, it ensures belonging to the declared organizational culture