الخلاصة:
تأتي هذه الدراسة في إطار الأبحاث التي تحاول مقاربة الواقع التعليمي وفق المناظير التي تعطي الأولوية في الواقع اللغوي للمستوى الصوتي، كاللسانيات البنيوية بفروعها أو الفلسفة التداولية، وخلال ذلك تقوم الدراسة على استنطاق الخطاب البيداغوجي المضمن في الوثائق الناظمة للعملية التعليمية التعلمية من منهاج تعليمي وغيره، وأيضا تحليل الهياكل التعليمية الأساسية من دروس وأنشطة في كتب اللغة العربية التعليمية، من أجل محاولة رصد أي طروحات جديدة تكشف عن نوع من الحداثة اللسانية والبيداغوجية المتوقعة في منهاج اللغة المعاصر، ولا تكتفي هذه الدراسة بهذا المعتمد التحليلي بل تعضده بمقاربة ميدانية داخل الوسط التعليمي، تعتمد فيها على بعض التكنولوجيات الحديثة كالتسجيل الصوتي و التحليل النطقي الذي تسعفنا بها برمجيات متخصصة موضوعة لذات الأهداف التحليلية كبرنامج برات
This study comes within the framework of research that attempts to approach the educational reality according to the perspectives that give priority in the actual using of language to the phonemic level, depending on the interrogation of the pedagogical discourse included in the documents regulating the educational process, such as the teacher’s curriculum "Teacher Book", as well as the student’s book "Manual" in order to attempt to monitor any new propositions revealing a kind of linguistic and pedagogical modernity expected in the contemporary language curriculum, This study also attempts to get down to the educational reality inside the classroom and test the vocal performances according to what modern technologies provide us with, such as recording and measuring devices such as the Pratt program.