الخلاصة:
تمتاز تجربة محمد مفتاح النقدية بالتركيب والتوسيع المنهجيين، من خلال توسيع الآليات الإجرائية للمناهج النقدية، خاصة المنهج السيميائي؛ إذ قارب نصوصا شعرية مختلفة، قديمة وحديثة، متوسلا مكونات الخطاب الشعري كالصوت والمعجم والتركيب وجمع منها عناصر لتحليل الخطاب الشعري، كما قام بتجريب آليات نقدية منهجية كالتشاكل، والتناص، والتفاعل والمقصدية وبعض الأنساق المتعلقة بالتجربة الإنسانية كالنسق السمعي، والنسق البصري، ونسق الذاكرة، ونسق الحركة...، وانطلاقا من هذا وظّف مفاهيم عديدة تنتظم من خلالها الثقافات العالمية لأن مميزات الإنسان الجسمية والحركية والفطرية تتشابه رغم اختلاف المحيط، ومن تلك المفاهيم نجد: التحقيب والكونية.. ليحاول أخيرا جمع تلك الآليات والمفاهيم والعناصر في نظرية موسّعة لمقاربة الخطابات الشعرية
Mohammed Miftah's experience of criticism is characterized by systematic composition and expansion, through the expansion of the procedural mechanisms of the monetary approaches , especially the semiotic approach, as he approached different poetic texts, old and modern, begging for the components of poetic discourse such as sound, dictionary and composition, and collected elements for the analysis of poetic discourse, as well as experimenting with systematic monetary mechanisms, such as chuckles, reincarnation, interaction destination and some of the patterns related to the human experience such as audio format, visual format, format, memory format, and movement. Based on this, he employed many concepts through which world cultures are organized because human's physical, motor and innate characteristics are similar despite the different surroundings and from these concepts we find: the periodization, the cosmic. Finally, he tries to combine these mechanisms, concepts and elements into an extended theory of poetic discourse.