Résumé:
هدفت الدراسة إلى قياس فعالية البرنامج التدريبي القائم على نظرية العقل والمهارات الاجتماعية في تنمية مهارات اللغة البراغماتية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد. تكونت مجموعة الدراسة من (14) طفلا من ذوي اضطرابطيف التوحد، تراوحت أعمارهم بين (05-09) سنوات، وزعوا إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة بالتساوي.ولتحقيق أهداف الدراسة تمتكييف مقياس تواصل الأطفال بنسخته الثانية (Children’s Communication Checklist-2)،كما أستخدم برنامج تدريبي لتنمية مهارات اللغة البراغماتية، تناول (7) أبعاد:العلاقات الاجتماعية، الاهتمامات، التواصل غير اللفظي، الانتباه، سياق الحديث، والتواصل مع الآخرين.
وكشفت نتائج هذه الدراسة من خلال المنهج شبه التجريبي وجود فروق لصالح القياس البعدي، مما يدل على وجود اثرللبرنامج التدريبي، بالإضافة إلى وجود فروق في جميع الأبعاد، باستثناء بعد سیاق الحديث. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق بين التطبيقين البعدي والتتبعيعلى أفراد المجموعة التجريبية
The study aimed to measure the effectiveness of a training program based on the theory of mind and social abilities in developing pragmatic language skills in children with autism spectrum disorder. Fourteen children with autism aged between 5 and 9 years were distributed equally into two groups: experimental and control. In order to achieve the objectives of the study, the Children's Communication Checklist-2 scale was adapted, in addition to a training program used to develop pragmatic language skills, covering with seven dimensions: Social relationships, interests, non-verbal communication, attention, speech context and general communication. The results revealed through the quasi-experimental method a difference in favor of the pretest, which shows the effect of the provided training program. There were also differences on all dimensions, except speech context dimension. In addition, we found no differences between the post-test and follow-up applications on the members of the experimental group.