الخلاصة:
يعتمد إثراء الدراسات المتحفية بشكل أساسي على ما يتكيف مع جمهور متطور يعتمد على التكنولوجيا الجديدة، من أجل ضمان عرض أفضل للمجموعات، ولاسيما منحوتات ما قبل التاريخ والقديمة. بحيث تناولنا موضوع متحف الباردو ومتحف الآثار القديمة بالعاصمة، حيث كانت فكرة هذا الموضوع بهدف معرفة ما إذا كانت الهندسة المعمارية لبناية هذين المتحفين اللذان تم إنشاؤهما في نهاية القرن 18م، يمكن أن تكون في الأصل عقبة أمام تطوير تقنيات وأساليب العرض المتحفي والتي يمكن أن تمنع تطبيق تقنيات السينوغرافيا. يمكن ربط هذا الموضوع لغياب التفاعل بين المتاحف وفن السينوغرافيا، ستمكننا هذه الدراسة من وضع خطة لحفظ وعرض المنحوتات في المتاحف المدروسة والتي تتطلب تهيئة وإعادة تأهيل لإنجاز مهامها، من خلال تطبيق تقنيات وأساليب العرض الحديثة التي تتوافق مع معايير الحفظ والعرض الدولية وذلك بفضل استفادتنا من الخبرة المكتسبة في المتاحف الأجنبية، ولاسيما المتاحف الإيطالية.
The enrichment of museographic studies is based primarily on what adapts to a developed audience that depends on new technology. In order to ensure a better presentation of the collections, in particular the prehistoric and antique sculptures. We made an attempt to approach the theme of bardo museum of Algiers and museum of antiquities, The basic idea of this topic was to see whether the architecture of these two museums, which were establishedin the late 18th century, could be essentially an obstacle to the development of techniques and methods of museum presentations, and which can prevent the application of scenography techniques. This issue has been attributed to the lack of interaction between museum and scenography, This study will make it possible to establish a plan for the preservation and presentation of the sculptures in the museums studied which require upgrading and rehabilitation for the accomplishment of its tasks, by applying new museological techniques and methods that meet the requirements of conservation and international presentations.