الخلاصة:
وحدة العلاج السلوكي المعرفي هي وحدة أساسية في برنامج تكوين طلبة اللسانس في علم النفس العيادي ؛ يسمح تناولها بتحقيق عدة أهداف تعليمية عامة:
• معرفة الأسس النظرية العامة للعلاجات السلوكية المعرفية
• معرفة دواعي استخدام العلاج السلوكي المعرفي
• معرفة خصوصية المنظور السلوكي المعرفي في المقاربة العيادية
• اكتشاف مختلف الأدوات والتقنيات والبروتوكولات العلاجية المقترحة في إطار النماذج المختلفة: السلوكية والمعرفية والانفعالية.
سيكتسب الطالب المعرفة والمهارات الأساسية في تطبيق المنظور السلوكي المعرفي في ممارسته العيادية وأمها:
• القدرة على التشخيص (وصف الحالة من حيث الأعراض والمشاكل والسوابق والتاريخ الشخصي والعائلي والفحص العقلي...
• القدرة على بناء فهم عيادي للحالة من منظور سلوكي معرفي واقتراح فرضية تشخيصية
• التحكم في نماذج التحليل الوظيفي، وهي أساس الفهم العيادي للحالة وأيضًا أساس القرار العلاجي.
• يكون قادرًا على بناء خطة علاجية سلوكية معرفية
• معرفة تقنيات إدارة الانفعالات و الاستجابات الفسيولوجية
• معرفة التقنيات السلوكية لإزالة الحساسية (تقنيات التعرض)
• معرفة التقنيات المعرفية وبشكل أساسي إعادة الهيكلة المعرفية
The CBT module is a basic unit in the curriculum for Bachelor's students in Clinical Psychology and serves several general educational objectives:
Knowledge of the general theoretical foundations of cognitive behavioural therapies.
To be aware of the indications for using cognitive behavioural therapy.
Knowledge of cognitive-behavioural specificity in a clinical approach.
To discover different therapeutic tools, techniques and protocols using a variety of behavioural, cognitive and emotional models.
The student will acquire basic knowledge and skills in applying a cognitive behavioural perspective in his clinical practice.
Ability to diagnose (description of cases in terms of symptoms, issues, precedents, personal and family history, mental exam, ...
Able to develop a clinical understanding of the case from a cognitive-behavioural perspective and propose a diagnostic hypothesis.
Knowledge of functional analysis models, which form the basis for clinical understanding of the case, as well as the basis for treatment decision.
Ability to develop a cognitive-behavioural therapeutic plan.
Knowledge of stabilisation and emotion management techniques.
Knowledge of desensitizing behavioural techniques.
Knowledge of cognitive techniques, mainly cognitive restructuring.