الخلاصة:
يسعى هذا البحث لتسليط الضوء على أحد أهم المفاهيم الفلسفية الاجتماعية لأحد أهم ممثلي الجيل الثالث لمدرسة فراكفورت أكسل هونيثAxel Honneth الذي عمل على دراسة المجتمع وإعادة بناء التجربة الاجتماعية من خلال براديغم الموسوم بـ"الصراع من أجل الاعتراف"، وقد جاء البحث مقسما إلى ثلاث مباحث:
الأول تناول الجوانب الفلسفية التي قامت على أساسها هذه الفكرة.
الفصل الثاني فيه نماذج الاعتراف التذواتي.
الفصل الثالث تناول فكرة الاعتراف وعلاقتها بتجربة الاحتقار.
This search attempts to shed light on one of the most imprtant philosophical and social concepts one the most important representative of the third generation of the frankfurt school, "Axel Honneth" who worked on a study of society and the the rebuilding of the social experiment through the paradign known as "the recognition", and research was divided into three section, in the firdt the foundation of thought philosophy, in the second chapter includes recognition model, then the third chapter deals with the idea of confession and its relationships with contempt.