الخلاصة:
حسب سيرل نحتاج في بناء مفهوم العقل إلى إنجاز خريطة مفاهيمية لمفاهيم من قبيل: السببية، الأنطولوجيا، الإبستيمولوجيا، العلم، الذاتية، الوعي، القصدية، الفلسفة، من شأنها تجاوز عجز اللغة، ذلك أن معظم إشكاليات فلسفة العقل تعود إلى سوء استعمال اللغةوكما تجاوزت البيولوجيا الحيوية ثنائية المادة الحية والجامدة، نتجاوز ثنائية العقل والمادة، والدماغ والوعي ليبدو العقل كمصطلح جامع لحالات عقلية واعية وقصدية أو متاحة لذلك، ذات طابع ذاتي كيفي أنطولوجي خاضع للمتكلم الأول -المخاطب- وهي كحالات وحوادث وظواهر تُعد سمة للنظام من مستوى أعلى يتحقق في مستوى أدنى نتيجة للسببية التزامنية للنشاط العصبي البيولوجي الحيوي الطبيعي تماماً كما تتحقق السيولة في الماء أو الصلابة في الطاولة أو كالهضم والتنفس، وغيرها من المستويات العليا التي تُعد سمة للنظام وصفات ناشئة تُحققها مستويات أدنى منها، وبالتالي يكون سيرل قد نقل مفهوم العقل من مخلوق ميتافيزيقي يقع في مستوى ما وراء الطبيعة إلى مُحدث بيولوجي يقع في مستوى أعلى من -داخل- الطبيعة
According to Searle, in order to construct the concept of mind, we need to realise a conceptual map of concepts such as: causality, ontology, epistemology, science, subjectivity, consciousness, and intentionality. Philosophy can overcome the deficit of language, since most of the problems of philosophy of mind are on count of the misuse of language.
Just as molecular biology has overcome the duality of living and inanimate matter, we overcome the duality of mind and matter, and brain and consciousness, so that the mind appears as a collective term for mental conscious and intentional or available states of a subjective, qualitative, ontological nature, subject to the first speaker - the addresser – and as states, events and phenomena, they’re are characteristic of the system from a higher level achieved at a lower level, a result of the simultaneous causality of the normal neurobiological activity just as fluidity is achieved in water or hardness in a table or as digestion and respiration and other higher levels that are a feature of the system and emerging qualities are achieved by lower levels.
Thus, Searle has moved the concept of the mind from a metaphysical creature located at a supernatural to a biological update located at a high level - within - nature