الخلاصة:
نسعى من خلال هذه الدراسة الوقوف على ما حملته الرسوم( موضوع البحث) من مضامين وأفكار، ووجهات نظر حيال الحملة الانتخابية التشريعية لسنة (2017م) في جريدة الشروق اليومي، وذلك لإبراز التسويق السياسي للمرشحين الذي يرتكز على الأدلة والحجج التي ترافق خطاباتهم أثناء الموعد الانتخابي، من أجل اقناع المخاطَب والتأثير فيه بتبني فكرة أو توجه معين، ولكون الخطاب السياسي لم يعد مجرد كلمات وعبارات مكتوبة فقط، وإنما أفعالا سياسية وخطابية تنجز بواسطة الخطاب التداولي الذي يقوم بتفسير هذه الأفعال الكلامية لقراءة النص السياسي أثناء الحملة الانتخابية، وكشف السياقات والألغاز التي يزخر بها خطاب الساسة، وتعريف القارئ بما يدور حوله من إشكاليات.
الكلمات المفتاحية: السيمياء، التداولية، الكاريكاتير، الانتخابات التشريعية.
We seek through this study to find out what the fees (subject of research) carried in terms of the contents, ideas and viewpoints about the legislative election campaign for the year (2017 AD) in the daily Al-Shorouk newspaper, in order to highlight the political marketing of the candidates that is based on the evidence and arguments that accompany their speeches during the appointment Electoral, in order to persuade the addressee and influence him to adopt a specific idea or approach, and the fact that the political discourse is no longer just written words and phrases, but rather political and rhetorical actions that are accomplished through deliberative discourse that interprets these verbal actions to read the political text during the election campaign, and to reveal the contexts and puzzles that are Politicians ’speech abounds in it, and introduces the reader to the problems going on around him.