Abstract:
هدف البحث الحالي إلى التعرف عمى مستوى كل من اتخاذ الق ا رر وفاعمية الذات لدى الم ا رهقين،
والعلاقة بين اتخاذ الق ا رر وكل من فاعمية الذات والمناخ الأسري، الفروق في فاعمية الذات حسب الشعبة،
الفروق في المناخ الأسري حسب الجنس . استخدم المنهج الوصفي، بعينة شممت 809 متعمما في الثالثة
ثانوي ا بلأغواط من الجنسين ، والتخصصين باختيار عشوائي، بنت الباحثة أدوات القياس، تم التأكد من
الخصائص السيكومترية لممقاييس بعدة طرق أثبتت صلاحيتهم ا لمقياس بتطبيق عمى عينة استطلاعية
بمغت 140 متعمما، وأعتمد في معالجة البيانات عمى الزمرة الإحصائية spss . خمص البحث إلى النتائج
التالية: وجود مستوى مرتفع لاتخاذ الق ا رر لدى متعممي الثالثة ثانوي،وجود مستوى مرتفع لفاعمية الذات
لدى متعممي الثالثة ثانوي، وجود علاقة دالة إحصائيا وموجبة بين متغي ا رت البحث، عدم وجود فروق دالة
إحصائيا في فاعمية الذات تعزى لمشعبة، وجود فروق دالة إحصائيا في المناخ الأسري لصالح الإناث
The main aim of this research was to investigate the level of both decision-making and self-efficacy. The correlation between decision-making, self-efficacy and family climate - differences in self-efficacy by streams - differences in family climate by gender.The descriptive approach was employed to suit the nature. A sample that included 809 Third -Year learners of high schoolsin the province of Laghouat. In order to achieve the research objectives, the researcher built the measurement tools after having grasped the theoretical section and had access to a set of previous measures. Thus, psychometric. The researcher adoptedthe statistical analysis based on the software of SPSS,. Accordingly, the research concluded the following results:- There was a high level of decision-making among Third-Year learners.- There was a high level of self-efficacy among Third-Year learners.- The absence of statistically significant differences in self-efficacy.- There were statistically significant differences in the family climate in favor of females.