الخلاصة:
يعمد التلميذ في مرحلة التعليم المتوسط إلى تكوين ذاته من خلال تعامله مع نشاط النصوص فيثري بها معارفه ليصبح منهجيا في تفكيره ، موضوعيا في نقاشه . فعند دراسته وتحليله لنشاط النص يتعيّن عليه تحديد الألفاظ والمفردات المساعدة على ترابط الجمل وتسلسلها ، فيذكر ما يحدث من تكرار ليثبت أثره في تأكيد المعنى ، كما نجده يُعَيِّنُ الأفعال والأحداث وما بينهما من علاقات اعتمادًا على علامات الوقف والأحكام النحوية والصيغ الصرفية ، وهذا انطلاقا من عوامل اتساقها وهدا ما تعينه آليات الاتساق وعناصر الانسجام .
Intermediately school students tend to build themselves depending on liperari literary texts to enrich their knowledge , think systematically and discuss objectively . Studying and analysing this activity to forth the interconnection between paragraphs . At this phase , s / he has to define the pheir elements including the terms which contribute to link and sequence the sentences .To acheive this goal , the student also marks the relationship between the verbs and events depending on grammar and conjugation . Thus,s/he relies on reference , This is what the mechanisms of cohesion and elements of coherencedefine.