Abstract:
يعتبرالانسان وكل ما يرتبط به، بحياته وكل نشاطاته، موضوعا خصبا لمختلف الابحاث والدراسات العلمية والأكاديمية، بما فيها الجغرافيا في فرعها البشري، حيث تخلص هذه الأخيرة لنتائج كمية وكيفية على قدر من الأهمية في مختلف المجالات والتخصصات بما فيها تخصص التاريخ (علم الزمان) الذي له علاقة وطيدة مع الجغرافيا (علم المكان) بمختلف فروعها.
في هذا الاطار، تم تحضير مجموعة من الدروس المتضمنة في هذه المطبوعة البيداغوجية والموجهة لطلبة السنة الثانية ليسانس، تخصص تاريخ عام.
نصبو من خلال هذه الدروس إلى إعطاء فرصة للطلبة التعرف أكثر وبطريقة اعمق على الجغرافيا البشرية، فروعها والعلاقات التي تربطها؛ مع ابراز أهميتها المتشعبة التي تمس كل الميادين والتخصصات.
Man and everythingrelated to him, is considered a fertile subject for variousscientificresearch, includinggeography in its humanbranch, as the latter concludes with important quantitative and qualitative results in variousfields and disciplines, including the specialty of history (chronology). ) which has a close relationship with geography (science of place) in its various branches. In thiscontext, a set of lessonsincluded in thispedagogical publication have been prepared, which are intended for second-yearbachelorstudents, majoring in generalhistory; Whereas, throughoutmyyears of teaching in the department, I had a special inclination and a unique desire toteachthisinteresting and vital measure.
Through these lessons, we aim to givestudents an opportunity to learn more and in a deeperway about humangeography, its branches, and the relationshipsthatbindit, whilehighlighting its complex importance that affects all fields and disciplines.