الخلاصة:
تباين الموقف الديني حول ظاهرة الرق حسب ظروفه وأشكاله، فاختلفت نظرة المفكرين الأوروبيين ورجال الدين المسيحي حول الرق، وكانت نظرتهم حول مسألة الرق حسب ما تمليه تعاليم المسيحية، ومع أن بعض المفكرين رفضوا الاعتراف بأن الرق وضع طبيعي إلا أنهم التمسوا له مبررا عرفيا في بعض الحالات، فنظام الرق وعملية الحصول على العبيد عن طريق البيع كانت تمارس في مجتمعات عديدة قبل التجارة الأطلسية، حسب بعض المتغيرات المكانية والزمنية، فيعود تنامي الرق في إفريقيا خلال القرنين الخامس عشر والسادس عشر للميلاد، نتيجة تفكك القوى الإفريقية الكبرى. وهذا ما أدى بالزعماء الأفارقة المحليين بممارسة تجارة الرق كوسيلة هامة لتعزيز حكمهم وثروتهم، مع تنامي القوى التي حددت نجاح تلك التجارة الأطلسية بين إفريقيا و أوروبا.
The European position on the phenomenon of slavery was marked by divergences
on substance and convergences on form. Thus, we note that the thinkers and the
Christian clergy differed in their vision of it, but agree to privilege the spread of
Christianity in the treatment of the slave trade. While some intellectuals refused to
recognize slavery as a natural condition, the fact remains that they sought a
contextual justification for it as a solution to the labor deficit in the European and
American countries of the North. This justification was nurtured, by the fact that
the slave trade was in Africa during the fifteenth and sixteenth centuries an
opportunity for the disjointed great African powers to regain their position and
domination, thus contributing to the growth and success of the Atlantic trade
between Africa and Europe. Our topic focuses on the attitude of the Church and
European intellectuals towards the slave trade, their vision of slavery, the way
African slaves are treated, and the different opinions and data on this slave trade.
Our results show that the different positions of the Church, intellectuals and
philosophers were included in a single project built on the affirmation of material
interest to the detriment of human conscience and the principle of freedoms
advocated by these same intellectuals and philosophers