dc.contributor.author | سلاماني, عبد القادر | |
dc.date.accessioned | 2023-06-05T09:45:38Z | |
dc.date.available | 2023-06-05T09:45:38Z | |
dc.date.issued | 2023-02-27 | |
dc.identifier.issn | 2170-144X | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/5359 | |
dc.description.abstract | تباين الموقف الديني حول ظاهرة الرق حسب ظروفه وأشكاله، فاختلفت نظرة المفكرين الأوروبيين ورجال الدين المسيحي حول الرق، وكانت نظرتهم حول مسألة الرق حسب ما تمليه تعاليم المسيحية، ومع أن بعض المفكرين رفضوا الاعتراف بأن الرق وضع طبيعي إلا أنهم التمسوا له مبررا عرفيا في بعض الحالات، فنظام الرق وعملية الحصول على العبيد عن طريق البيع كانت تمارس في مجتمعات عديدة قبل التجارة الأطلسية، حسب بعض المتغيرات المكانية والزمنية، فيعود تنامي الرق في إفريقيا خلال القرنين الخامس عشر والسادس عشر للميلاد، نتيجة تفكك القوى الإفريقية الكبرى. وهذا ما أدى بالزعماء الأفارقة المحليين بممارسة تجارة الرق كوسيلة هامة لتعزيز حكمهم وثروتهم، مع تنامي القوى التي حددت نجاح تلك التجارة الأطلسية بين إفريقيا و أوروبا. The European position on the phenomenon of slavery was marked by divergences on substance and convergences on form. Thus, we note that the thinkers and the Christian clergy differed in their vision of it, but agree to privilege the spread of Christianity in the treatment of the slave trade. While some intellectuals refused to recognize slavery as a natural condition, the fact remains that they sought a contextual justification for it as a solution to the labor deficit in the European and American countries of the North. This justification was nurtured, by the fact that the slave trade was in Africa during the fifteenth and sixteenth centuries an opportunity for the disjointed great African powers to regain their position and domination, thus contributing to the growth and success of the Atlantic trade between Africa and Europe. Our topic focuses on the attitude of the Church and European intellectuals towards the slave trade, their vision of slavery, the way African slaves are treated, and the different opinions and data on this slave trade. Our results show that the different positions of the Church, intellectuals and philosophers were included in a single project built on the affirmation of material interest to the detriment of human conscience and the principle of freedoms advocated by these same intellectuals and philosophers | ar_AR |
dc.language.iso | Ar | ar_AR |
dc.publisher | مجلة آفاق وأفكار -جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله- | ar_AR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | تجارةالرق | ar_AR |
dc.subject | رجال الفكر | ar_AR |
dc.subject | الدين المسيحي | ar_AR |
dc.subject | التجارة الأطلسية | ar_AR |
dc.subject | الزعماء الأفارقة | ar_AR |
dc.subject | teachings of Christianity | ar_AR |
dc.subject | the Atlantic African powers | ar_AR |
dc.subject | Atlantic trade | ar_AR |
dc.title | موقف الكنيسة ورجال الفكر الأوروبي من تجارة الرقيق في إفريقيا الغربية | ar_AR |
dc.title.alternative | The position of the church and the European intellectuals of slave trade in west Africa during the centuries 18-19 AD. | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
ملفات الرخصة التالية مرتبطة بهذه المادة: